Hyperfidy/Superversion

De twee broers, Christophe en Régis Masson, zijn al jaren de creatieve geesten achter de Brusselse cultuurtempel Magasin 4, wat hen door de jaren heen ook de nodige bésognes heeft bezorgd inzake verhuizingen, geluidsoverlast, al dan niet kunnen verder doen met de club en dies meer.

Maar ze houden het steevast zo DIY mogelijk, en dat is ook zo bij hun band Pneumatic Head Compressor. Veel tijd voor de band is er niet, en nog minder om veel albums te maken. Hun debuut ‘The Perfect Human Conflict’ dateert uit 2001 en opvolger, of voorganger van ‘Hyperfidy/Superversion’, ‘From Freddy To Lemmy’, is ook alweer uit 2006.

Een eeuwigheid en toch weer niet. Invloeden van Godflesh zijn duidelijk merkbaar in ‘The Electric Beatification To’, maar dan met een stem die verwijst naar death metal en hoekiger ritmes. Verder zijn er ook invloeden van vooral MelvinsKarp maar ook La Muerte en Le Singe Blanc, om er volledig eigenzinnige noiserock uit te destilleren.

Het kan al eens met een beat zijn, of met een grommende stem, log is het steevast. Echte drums gebruiken ze niet (al zou David Gura ze waarschijnlijk met plezier uit de nood helpen), wel een drumcomputer die echter naar de verdommenis wordt geduwd. De nadruk ligt op de bas en de stem met een soort grotestadsblues tot gevolg.

Neem die blues niet letterlijk, want zo is het niet bedoeld. Het is eerder een helletrip, een verwoestende tocht door een drukke, soms heel lelijke, stadsomgeving. De paranoia, de waanzin, de woede, druipt van elke halsstarrig opgefokte noot tot er een verwoestende plaat overblijft.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
PneumaticHeadCompr_HyperfidySupervers
geplaatst:
do 16 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!