‘Beestentijd’, het tweede album van HOERA. uit 2017, verscheen in een wel erg bijzonder formaat: digitaal, maar verpakt in een doosje met een puzzel, waarmee je het artwork in het groot kreeg, op voorwaarde dat je er even voor ging zitten. Een originele insteek, maar het leek ook het idee te ondersteunen dat de zachtjes wentelende muziek het best geconsumeerd kon worden tijdens een rustgevende activiteit. Voor nieuwe ep ‘≈’ wordt opnieuw gekozen voor het vertrouwde 10inch vinyl (naast de strikt digitale optie), maar de muziek is ook nu weer doordrongen van een openheid en vloeiende kwaliteit die opnieuw de link legt met de natuur. Elektrische en akoestische gitaar en basgitaar worden aarzelend vervlochten in schijnbaar vrije, maar coherente interacties die uitgevoerd worden met opvallend geduld en dosering, terwijl trommels en cimbalen bespeeld worden met rustig draaiende brushes en basdrumslagen gespreid worden door veel ruimte. De vijf stukken, die elk een symbool als titel kregen, zijn meanderende en dromerige stroompjes, soms opgelost zodra ze ten einde zijn, maar ook doordrongen van een innige intimiteit die helemaal HOERA. is. Mijmerende ascese met een behaaglijke gloed en een ideale metgezel voor ‘Naktės’ van het verwante trio Merope.

tekst:
Guy Peters
beeld:
HOERA_
geplaatst:
vr 28 jan 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!