Het Beste van 2019: Tom Wouters

2019 zit er nu echt op. Onze medewerkers blikken terug op hun cultuurjaar. Vandaag is het de beurt aan Tom Wouters. Hij blikt terug op de muziek, boeken en tentoonstellingen die het jaar voor hem kleurde.
Het Beste van 2019: Tom Wouters

2019 zit er nu echt op. Onze medewerkers blikken terug op hun cultuurjaar. Vandaag is het de beurt aan Tom Wouters. Hij blikt terug op de muziek, boeken en tentoonstellingen die het jaar voor hem kleurde.

“… 2019 bracht in de laatste maanden van het jaar een overdaad aan lijstjes, met verschillende blogs en sites die ook nog eens terugblikten op 10 jaar cultuur. Ik deed op mijn blog hetongerijmde.eu ook een duit in het zakje, met een kleine lijstjesindigestie als resultaat, maar voor Gonzo (circus) doe ik nog graag een laatste inspanning.

Op stripvlak was ik blij dat de Franse stripmaker Marc-Antoine Mathieu eindelijk in het Nederlands verscheen. Zijn literaire strips ademen de geest van Kafka, Calvino en Borges. De beste strips van het jaar was dan weer ‘Rusty Brown, Pt. 1’ van Chris Ware, die opnieuw bewees de meester van de melancholie te zijn. De mooiste strip van het jaar was dan weer ‘een wonderlijke expeditie van robots’, van Tatana Rubasova & Jindrich Janicek. Eigenlijk bedoeld voor kinderen, maar de strips over twee robots op zoek naar hun oorsprong is zo mooi dat iedereen hem maar ontdekken moet. 

Literair was ik vooral gecharmeerd door de Franse roman ‘Twee zomers’ van Erik Orsenna. Uitgeverij Vleugels blijft met zijn Frans Fonds de literaire fijnproever op zijn wenken bedienen. Ook de moderne fabel ‘Lanny’ van Max Porter houdt me maanden nadat ik hem las nog altijd bezig.

Muzikaal kan ik niet om ‘Iowa Dream’ van Arthur Russell heen. Verscheen pas eind 2019, maar nestelde zich na een paar luisterbeurten tot in mijn eindejaarslijst. Ik rouw nog steeds om Daniel Johnston en David Berman. Die laatste maakte met Purple Mountains een glorieuze comeback die al snel overschaduwd werd door zijn zelfgekozen dood. En mogen we het concert van Andrew Bird in de Gentse Handelsbeurs aanstippen als beste van het jaar?

Tot slot wil ik nog twee tentoonstellingen vermelden: Maan/Moon in FOMU Antwerpen bracht een prachtige ode aan de maan, Dennis Tyfus maakte slapstick waar ik erg van genoot in het Middelheimpark. En tot slot: wat Donald Glover deed met seizoen 2 van Atlanta, was buitengewoon. En dat komt van iemand die niets heeft met hiphop. Dat is misschien iets voor 2020. …”

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!