Hearing Things

De Stockholmse muziekknutselaar Erik Nilsson brengt zijn eerste album uit bij Hidden Shoal, het label van onder meer Markus Mehr en Todd Tobias. Na ‘€˜Recollage’€™ is ‘€˜Hearing Things’€™ de tweede soloplaat van de Zweed. Het eerste en laatste nummer van de cd, respectievelijk ‘Ex Nihilo’€™ en ‘€˜Drawing/Dreaming’€™, zijn tedere, trage gitaarcomposities, die amper ontregeld worden door krakende, knisperende en schurende geluidjes. De zes nummers ertussen daarentegen zijn amalgamen van akoestische instrumenten, field recordings en digitale klanken. De stukken zijn meestal opgebouwd rond een eenvoudig ritmisch of harmonisch patroon dat zich herhaalt, Nilsson richt vervolgens de kamer in met allerhande kleine, grote, stekelige of donzige klanken. Zo klinkt ‘€˜Altitude’€™ als een puzzel die beetje bij beetje wordt gelegd. Nilsson lijkt een voorkeur te hebben voor dofheid, met een vibrafoon die regelmatig terugkomt, maar ook een valse piano die voor een paar nummers wordt bovengehaald, bijvoorbeeld bij het trage, ietwat dramatische ‘€˜Distance, Wind, And Heat’. Telkens valt de rust op waarmee de Zweed zijn nummers opbouwt. ‘€˜On And Onward’€™ is de eerste single. Een echte popsong is het, met een grote piano en een groove die rechtdoor gaat. Klanken schuiven voortdurend over mekaar, waaronder digitale deuntjes en iets wat lijkt op een frêle windgong. ‘€˜Hearing Things’€™ eindigt even plots als het begint, met krekels in de nacht. Het is een meer dan aardige plaat geworden, met leuke muzikale collages. De diversiteit binnen de nummers valt op, die binnen de plaat kan nog beter.

tekst:
Sanne Huysmans
beeld:
Erik_Nilsson_Hearing_Things
geplaatst:
do 8 okt 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!