Hatàr

En of Het Hol van Pluto ook interessante muziek kan herbergen. Postmetal annex loodzware postrock dan nog, én van het betere, avontuurlijke en boeiende soort. Dat bewijst All We Expected uit het boerengat Izegem, West-Vlaanderen.

Ooit beroemd vanwege zijn borstel- en schoenenindustrie en nu vooral bekend als liggende in de buurt van Roeselare. En als uitvalsbasis van het kwartet All We Expected sinds ‘Hatàr’ natuurlijk. Het is niet echt het proefstuk van het viertal.

Een demo en een split met het Ierse Raum Kingdom gingen vooraf. Die split hebben we hier ergens slingeren, maar liet eigenlijk niet echt een blijvende indruk na. Het was allemaal nog een beetje te prematuur en een teveel opkijken naar de grote voorbeelden uit het genre (IsisCult Of Luna). Daar zijn Martijn Salomez, Tijl Tytgat, Artuur Bruwier en Guillian Maertens inmiddels al lang overheen.

All We Expected laat op hun eerste langspeler horen inmiddels niet meer op te kijken, maar tot het kruim van het genre te behoren. Veel repeteren en spelen heeft de band duidelijk een boost gegeven. Van zodra de plaat opent met ‘Abano’, één van de vijf ijzersterke nummers, weten we dat de gitaren mogen loeien, de drums een prominente rol krijgen toebedeeld en dat All We Expected houdt van donker, diep en vuil.

De bijbehorende beelden, geleverd door Tim Theo Rex en genomen in de onherbergzame streek van het grensgebied van Georgië en Zuid-Ossetië passen perfect bij de apocalyptische sfeer. De nummers kunnen zich meten met de epische stukken van Mono en Godspeed You! Black Emperor, maar dan voornamelijk zonder de geleidelijke en trage opbouw. Bij All We Expected beginnen ze waar de uitbarsting al is begonnen en dat is nog zo fijn.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
AllWeExpected_Hatar
geplaatst:
do 9 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!