Bij Gonzo (circus) #162

Van onbereikbare managers tot kapotte computers: Gonzo (circus) #162 had nogal wat voeten in de aarde. Hoofdredacteur Tijs Heesterbeek buigt zich in zijn editoriaal over onzekere tijden.
Editoriaal Gonzo (circus) #164

Haring en houvast

Hoewel deze dagen voelen als één grote tijdseenheidsworst, proberen we bij Gonzo (circus) toch nog het afgelopen jaar te onderscheiden van het nieuwe jaar. Je moet ergens houvast aan zien te hebben. Daarom vonden we het in 2021 tijd om de voorkant van het blad van een nieuwe stijl te voorzien. Die nieuwe layout prijkte dus op nummer 161, opgemaakt door onze vormgevershelden Thomas & Jurgen.

Dat zorgde wel voor wat discussie op social media: veel mensen zagen in de vorige cover een leeg blokkenschema van een festival. Als zout in de wonden die ook in 2021 nog zullen dooretteren. Dan had de afgelopen cover beter gepast bij de editie die je nu in je handen vast hebt: in deze editie gaan we namelijk in gesprek met vijf organisatoren van festivals die wel, niet, bijna wel, bijna niet, of in andere vorm doorgaan. Het zijn onzekere tijden: waar Le Guess Who? al in mei 2020 aankondigde dat de najaarseditie niet zou plaatsvinden, moest OORtreders eind oktober één dag voor het startschot de stekker eruit trekken. ‘Ik heb alle Excelsheets nog van het programma,’ zegt programmeur Jaïr Tchong over de verschillende programmaversies die voor zijn festival AMOK klaarlagen, een festival dat dus een paar weken eerder nog net wél mocht doorgaan. Het lege schema op de cover van nummer 161 had zodoende ook kunnen refereren aan een lege Excelsheet van een programmeur.

Maar niets van dit alles. Thomas & Jurgen mailden me een aantal dagen na de aanlevering van de cover dat de illustratie was gebaseerd op mijn editoriaal. Dat ging destijds over jaarlijstjes. In opmaat naar de huidige cover, vroegen ze me wederom waar mijn editoriaal over zou gaan. Ik ben dus benieuwd waar ze mee komen, nu ik het vooral heb over de vorige cover.

Het samenstellen van deze editie had nogal wat voeten in de aarde. Van managers die na een interviewtoezegging opeens niet meer terugmailden, medewerkers met corona en kapotte computers, tot aan het Rewire-festival dat in allerijl zijn programma moest omgooien. En als je dan ook nog eens in je zoektocht naar de Belgische blackmetalscene te horen krijgt dat die eigenlijk helemaal niet bestaat, zakt je de moed haast in de schoenen. Maar wij laten ons niet gemakkelijk uit het veld slaan: het achtergrondartikel over de Belgische blackmetalscene in het blad én online is informatief en mooi geworden, en we hebben met Maral en KMRU interessante artiesten kunnen spreken voor de Rewire-special.

Maar nu het vullen van dit blad gepaard ging met zoveel rimpelingen, zou mij het niet verwonderen wanneer – geheel buiten de schuld van Thomas & Jurgen om – er een zwart gat op de cover siert, als het gevolg van dat ik in dit editoriaal het vooral heb gehad over de afbeelding op de vorige cover, en er zo een ruimte-tijdverstoring is ontstaan.
Dat zwarte gat zou dan wel weer goed passen bij het achtergrondartikel over black metal. Dat dan weer wel.

Veel lees- en luisterplezier!
Tijs Heesterbeek
Hoofdredacteur

PS: mocht het zo zijn dat er daadwerkelijk een zwart gat op de cover siert, dan verwijs ik jullie allemaal door naar de Instagram van Thomas en Jurgen. Daar zie je niet alleen alle projecten waar ze mee bezig zijn, maar daar posten ze ook regelmatig op dinsdag tijdens de lunch een foto waarop ze – Hollands dat ze zijn – haring eten. Zie dat ook maar als een soort houvast in een tijd waarin alle dagen op elkaar lijken.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!