Half-Mute/Give Me New Noise: Half-Mute Reflected

Ze bestaan: platen waarbij je al vanaf de eerste twee tonen aanvoelt dat je iets heel bijzonders in handen hebt. Dat gevoel bekroop ons in de jaren 1980 toen we als pokdalige puber voor het eerst de naald op openingsnummer ‘Nazca’ mikten. Alles wat we al decennialang aan Tuxedomoon appreciëren zit in deze begintonen: de hotelkamertriestheid van iemand die overal en nergens thuis is, de briljante mix tussen een jazzy kunstenaarscollectief en een onguur zigeunerorkest geïncarneerd in de karakterkop van violist Blaine R. Reininger. Maar ook veel ingehouden jonge woede. Want vergeet niet dat deze plaat naast sferische parels als ‘Fifth Column’ ook de new waveklassieker ‘What Use?’ bevat. Goed voor meer dan één gebalde vuist op de dansvloer, terwijl onze neergeslagen ogen op zoek gingen naar barsten in de grond en zin in het leven. Intussen is het album zesendertig jaar oud geworden. En mooi oud geworden, want het staat nog steeds integraal fier overeind. Goed gezelschap voor iconische albums uit dezelfde periode als pakweg ‘Closer’ van Joy Division of ‘If I Die I Die’ van Virgin Prunes. Het is dus een tijdsmonument, maar evengoed muzikaal en inhoudelijk tijdloos, net als de angst in ’59 To 1’. Nu Tuxedomoon een volledige tour aan ‘Half-Mute’ koppelt, mocht een heruitgave natuurlijk niet uitblijven. En Crammed kiest braaf voor de eerder traditionele aanpak door een remasterde versie te her-verpakken in discreet verbeterd artwork. Verbeterd zoals in omvangrijker, om plaats te bieden aan een tweede cd ‘Give Me New Noise: Half-Mute Reflected’. We danken de Zigeunerhemel op onze blote knieën dat het hier niet om remixen gaat. Aan een tiental artiesten waaronder labelgenoten Aksak Maboul, Simon Fisher Turner, Cult With No Name en leden van Amatorski werd gevraagd om een albumtrack te coveren. Uiteraard een bij voorbaat verloren strijd voor al wie een Meesterwerk wil aanpakken, al zijn we wel geamuseerd door de verdienstelijk falende manier waarop Foetus ‘What Use?’ moderniseert tot een spookachtig elektronisch dreigement. Ach, we weten nu al dat we Return To The Original Noise zullen grijnzen, telkens wanneer we die tweede schijf zien glinsteren.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Tuxedomoon_Half-MuteGiveMeNew
geplaatst:
do 20 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!