Guidance

Deze zesde plaat van Russian Circles is een reflectie van de band op een handvol foto’s die bassist Brian Cook ooit ontving. Het zijn beelden van openbare executies ergens in Azië. Is dit belangrijke informatie bij deze plaat? Ik denk het niet, maar het is een leuk wist-je-datje om het gesprek op gang te krijgen ergens tijdens een saaie receptie. De orde van de dag is dat Russian Circles alweer een potente plaat hebben gemaakt vol met intelligente postrock. Postrock die heel dicht tegen de metal aanschurkt zoals hun volledige catalogus trouwens. ‘Asa’ is een heel rustige inloper die vlekkeloos overloopt in ‘Vorel’, waar direct het heerlijk drumwerk en de grommende bas opvallen. Deze twee worden de metgezellen doorheen de gehele plaat. De groove van ‘Vorel’ doet ons trouwens wat aan Kong denken, maar dan in een bad zware metalen gedrenkt. We krijgen dan alweer een zo goed als naadloze overgang naar ‘Mota’ waar de geest van Tortoise in het begin van de song ronddwaalt, maar al gauw verjaagd wordt door de alles vergruizende bas en de uitbrekende gitaren. De sound van de gitaar heeft wat weg van black metal, een sound die in ‘Afrika’ wordt aangehouden. ‘Overboard’ is een melancholisch en kalm intermezzo op de plaat. ‘Calla’ baadt ook alweer in het geluid en de sfeer van black metal. Maar dan op zijn Russian Circles. De band heeft met deze plaat een werkstuk afgeleverd dat schippert tussen monolithisch geweld en melancholie. Tussen licht en donker. En ze vertellen nog steeds heel veel zonder woorden.

tekst:
Christophe Vanallemeersch
beeld:
Russian_Circles_Guidance
geplaatst:
do 8 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!