Gratuitous Abuse

Rustig gepluk aan snaren, kalm getik en korte streken over de snaren, en dan weer heftiger stukken met wringende en krassende geluiden. Het trio Barrel haalt alles uit de instrumenten wat het kan krijgen. ‘Gratuitous Abuse’ bevat drie opnames van Alison Blunt op viool, Ivor Kallin op viool en altviool en Hannah Marshall op cello; twee optredens en een ‘studio-sessie’ bij collega-improvisator John Bisset thuis. Een echte melodie wordt het nooit bij dit trio, hooguit wat fragmenten waarbij ieder bovendien iets anders lijkt te doen. Als de improvisatie ‘Rigwiddie Snauchle Strikes Again In Style’ uit het gekras en gepiep in rustiger vaarwater is beland, komen er gestamp, gerinkel en stemmen bij. Uiteraard wordt er geen liedje gezongen, maar er worden klanken gezongen en geroepen, zoals de muzikanten dat ook met hun instrumenten doen. Een keelgezang verandert in geforceerd stemgeluid, en vervolgens in een overdreven gehoest. Kortom, de geluidswereld die Barrel schept, is gebaseerd op allerlei klanken, of die nu met instrumenten, stemmen of anderszins worden voortgebracht. Alles samen maakt het complete geluidsbeeld. Het gaat de improvisators hier om gebruik van intrinsieke waarden: rauw, glad, snel, traag, aanhoudend, kort, hoog, laag. Daarbij lijken de musici op elkaar te reageren, een ontwikkeling ontstaat omdat een van de muzikanten een bepaalde afslag besluit te nemen, of een mogelijke richting hoort. Zo ontstaat er een fragment dat doet denken aan klassiek gecomponeerde muziek, waar een tweede instrument perfect op aansluit, maar het vervolgens ook ombuigt naar een andere richting. Boeiend, maar zeker geen gemakkelijk in het gehoor liggende muziek.

tekst:
Robert Muis
beeld:
Barrel_GratuitousAbuse
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!