Gramercy

De Britse basklarinettist Gareth Davis is wellicht hier vooral bekend van zijn samenwerkingen met Machinefabriek, de gebroeders Kleefstra en Steven R. Smith. Davis heeft een degelijke conservatoriumopleiding, maar in zijn spel en instrumentbehandeling blijft hij niet binnen de schoolse lijntjes. Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse celliste Frances-Marie Uitti, die samenwerkte met bijvoorbeeld Mark Dresser, Evan Parker, Giacinto Scelsi, Louis Andriessen en kunstenaars als Marina Abramovic en Frank Scheffer. Ze heeft een eigen speelstijl ontwikkeld, waarbij ze twee strijkstokken tegelijk hanteert. Wat ze daarmee aan extra klanken uit haar cello krijgt, is ook hoorbaar op ‘Gramercy’, zoals ietwat krassende en diep warme tonen tegelijkertijd. Haar klanken en onconventionele stijl sluiten perfect aan op die van Davis. Beide creëren ze langgerekte tonen, traag gespeelde lijnen, afgewisseld met een hier en daar een stotender spel van Davis of een fellere uithaal van Uitti. Vaak leggen ze samen verschillende ingetogen, donkere lagen over elkaar, met kleine variaties en wisselingen in intensiteit. In ‘Smoke’ voegt Davis zijn kenmerkende hortende spel toe, in ‘2 Am’ doen de klarinetlijnen bijna Oriëntaals aan. ‘Felt’ heeft een donkere, lamenterende toon van beide muzikanten. Elders heerst er bijna een stilte, met ploppende, blazende en rommelende geluiden vanuit een verre achtergrond. Wat Davis en Uitti hier samen neerzetten, is een beeldend landschap van donkere (maar niet sombere) en grote schoonheid. ‘Gramercy’ verschijnt bij Miasmah op cd en als gelimiteerde dubbellp met extra materiaal en nog eens een downloadcode.

tekst:
Robert Muis
beeld:
GarethDavisFrances_Gramercy
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!