Gletschermusik

Aanleiding voor ‘Gletschermusik’ is het krimpen van de gletsjers. Het is een wereldwijd verschijnsel, dat ook merkbaar is in het Tiensjan-berggebied ten zuiden van Almaty, de hoofdstad van Kazachstan. Deze cd is de weerslag van een project rond de Tujuksu-gletsjer, waarmee afdelingen van het Goethe instituut in Centraal-Azië de aandacht wilde vestigen op het feit dat dit probleem ook verstrekkende gevolgen heeft voor regio’s waar wij in het westen niet zo gauw aan zouden denken. Het instituut ondersteunde tentoonstellingen en concerten in Duitsland en de voormalige Sovjet-republieken waar deze bergketen doorheen loopt. Naast Lillevan en Robert Lippok, twee Duitse kunstenaars, zijn op dit album de Kirgizische multi-instrumentalist Askat Jetigen en de Duits-Koreaanse pianiste SooJin Anjou te horen. ‘Gletschermusik’ is een merkwaardige mengeling van traditionele muziek, veldopnamen met elektronische bewerking en soms een bovenlaag van Aziatische fluit of snaren. Meest confronterend is het slotstuk ‘Gletscherdialog’, opnamen van snijdende wind en het knisperen van brekend ijs, waar een piano doorheen meandert, op zoek naar een rustplek. Die ligt in zacht herhaalde tonen onder een aarzelend druppelen van water. Met de motivatie achter ‘Gletschermusik’ is weinig mis, maar de cd mist een hand die richting en eenheid aanbrengt in een teveel aan diversiteit.

tekst:
René van Peer
beeld:
SOOJIN_ANJOU__ASKA_Gletschermusik
geplaatst:
do 10 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!