Gilles De Rais – The Banned Lecture

Het zal de stoutste mens ter wereld niet ontgoocheld hebben dat zijn lezing voor Oxfordse poëziestudenten in 1930 nogal paniekerig werd verboden. Jaren later maakte hij er zich nog steeds vrolijk over: “de rector vreesde dat ik honderden studenten zou vermoorden en opeten!” En dat brengt ons naadloos bij het onderwerp van de lezing: Gilles De Rais. Deze Maarschalk van Frankrijk en medestrijder van Jeanne d’Arc werd in 1440 veroordeeld en geëxecuteerd na aanklachten van onder andere zwarte magie en meervoudige kindermoord. Wie denkt dat Crowley zich likkebaardend op de magie en de perversiteiten zal storten, komt bedrogen uit. Met de nodige ironie ontrafelt hij de (door marteling verkregen) bekentenissen, en hij richt zijn pijlen vooral op de Kerk. Gillis De Rais als slachtoffer van het feit dat de kerkleiders niet zaten te wachten op mensen die rijker en machtiger waren dan zij. Zeker niet wanneer de persoon in kwestie interesse had in alchimie, goddeloze wetenschap en medisch onderzoek. Of tekende De Rais zijn doodvonnis toen hij een priester in de gevangenis liet gooien? Crowley vraagt zich ook af hoe De Rais een vijftigtal (sommige bronnen spreken van honderden) kinderen kon laten verdwijnen, zonder materiële sporen na te laten. Tegenwoordig zijn deze forensische bemerkingen evident, maar in 1930 werd nog klakkeloos aangenomen dat De Rais schuldig was aan alles wat hem ten laste was gelegd.
Deze uitgave heeft de eigenaardigheid dat de linkerpagina de originele Engelse lezing is, en de rechterpagina een Duitse vertaling, waardoor ze ook nog dienst kan doen als woordenboek. Om ook de muziekliefhebbers (dat de alternatieve muziekindustrie dol is op het Grote Beest in genoegzaam bekend) te plezieren, bevat het boek een cd met een muzikaal luisterspel: “Do What You Like” van uitgever Michael Farin. We zijn er al zeker van dat Crowley enige bedenkingen zou hebben bij deze simplistische interpretatie van zijn “Do What Thou Wilt Shall Be The Whole Of The Law – Love Is The Law – Love Under Will”, en ook de muziek valt tegen. De Duitse teksten met af en toe een Engelstalige quote bekken vreemd, en ook het rollenspel is niet overtuigend. Zelfs de casting van Zeitblom (bas) en Alexander Hacke (Einstürzende Neubauten) kan deze psychedelische rock niet op een beschermengelenniveau tillen. Het strak vormgegeven boek biedt wel een humoristische inkijk op één van de luchtigere publieke provocaties van Aleister Crowley, maar maak de klank vooral niet los van de achterflap.

tekst:
Gonzo circus
beeld:
AleisterCrowley_GillesDeRais-TheBa
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!