Fresh Air

De grootvaders van de krautrock hebben een nieuwe cd uit, ‘Fresh Air’, en het is nog een goeie ook. Voorganger ‘Just Us’ werd volledig opgenomen in de studio van Jean-Hervé Peron in Duitsland. De opnames voor ‘Fresh Air’ gebeurden tijdens een tournee van een maand doorheen de Verenigde Staten, in een telkens wisselende bezetting en gebruik makend van het immense archief aan field recordings van Peron. Opener ‘Fresh Air’ en afsluiter ‘Fish’ komen zelfs van een sessie voor WFMU (New Jersey), wat het gevoel dat alles spontaan werd gemaakt, gespeeld en live gebracht, nog extra verhoogd. Het kerntrio van deze Faust-incarnatie (Peron en Werner Diermaier) wordt door een waaier aan gasten geassisteerd, waardoor elk nummer een andere invulling krijgt. Het achterliggende verhaal over geometrie, kunstinstellingen en antikunst laten we aan anderen over. Wij spitsen ons toe op het vermelden van de uit het Frans naar Pools vertaalde tekst van een schoolvriend van Peron, een lezing van Barbara Manning die klinkt als Lydia Lunch in ‘Lights Flickr’, de assistentie van Jürgen Engler (Die Krupps) en de drones van Ysanne Spevack. Uiteraard wordt het experiment geen moment gemeden en slaagt FauSt, zoals zoveel keer eerder in het verleden, er perfect in om de denderende krautrock door bijvoorbeeld een scheurende blazerssectie (‘Chlorophyl’) aan gort te blazen. Tegelijk is Faust op dit album dadaïstischer dan ooit en eert de band zijn krautrock-wortels als nooit tevoren. Daarmee is ‘Fresh Air’ onmiskenbaar hun beste plaat sinds jaren. Wie de vinylversie koopt, krijgt twee nummers extra op een bijgeleverde single.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
FaUSt_FreshAir
geplaatst:
vr 11 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!