Freilassing

Als leden van het Oostenrijkse kraut/noise-rock-combo Code Inconnu hebben Gottfried Krienzer en Christoph Uhlmann al twee lp’s lang bewezen niet voor één gat te vangen te zijn, en met hun zijproject Duo Adé benadrukken ze dat nog eens extra. Het eerste album ‘Hungrige Speisen’ hing aan elkaar van ruis en kapotte ritmes, maar wie hoopte op meer lo-fi elektronica komt met ‘Freilassing’ bedrogen uit. Het enige instrument op deze plaat (op dit project kunnen we beter zeggen; naast de vijfentwintig minuten op het vinyl, zijn er nog tien extra versies, allemaal gratis downloadbaar) is een niet al te nauwkeurig gestemde piano, aangestuurd door vier handen. Daarmee improviseren ze rond minimale thema’s, experimenterend met het ritme, kracht van de aanslag, herhaling en, tot op zeker hoogte, melodie. Bij vlagen is het resultaat mooi en indrukwekkend, maar meestal vooral een beetje simpel en erg repetitief, op een manier die ideeënarmoede verraadt. Ik zal hier dan ook niet als vergelijkingsmateriaal met namen van modern klassieke grootheden gaan gooien, want dat is de plaat niet waard (en ik val gegarandeerd door de mand als non-kenner). Leuk is het vergelijken van de verschillende versies, maar zoals wel vaker is dat toch vooral een wetenschappelijke exercitie, en niet een die bevredigt op een van de manieren dat muziek dat kan doen.

tekst:
Maarten Schermer
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!