Folding Time

Travis Stewart heeft de afgelopen tijd niet stil gezeten. Naast talloze remixen voor artiesten groot en klein heeft hij zichzelf als Machinedrum vooral onmisbaar gemaakt in de chaotische wereld van footwork. De onrustige, hyperkinetische basmuziek heeft zich de laatste jaren snel over de wereld verspreid en Stewart heeft daar veel aan bijgedragen. Onder andere door de compromis die hij met mede-New Yorker Praveen Sharma als Sepalcure vond tussen de opkomende dansstijl uit Chicago en de dromerige, melodieuze en simpelweg popachtige vocalen die we eerder op een deep house feestje verwachten. Hun gelijknamige debuut uit 2011 opereerde in het nog redelijk onaangetaste gebied tussen Burial en Joy Orbison en DJ Rashad. Vervolg ‘Folding Time’ zit ook in die hoek en dat is nog steeds fijn om naar te luisteren, maar de mannen van Sepalcure hebben het misschien iets te comfortabel voor henzelf gemaakt. Vooral de vocalen maken op deze plaat niet zo’n sterke indruk meer. Opener ‘Fight For Us’ heeft prachtige arrangementen en een lekkere rollende beat, inclusief in stukjes gehakte breakbeat, maar de zang van Rochelle Jordan voelt als RnB op de automatische piloot. Jessy Lanza light zeg maar. Opvolgende nummers ‘Not Gonna Make It’ en ‘Devil Inside’ leunen ook te veel op niet zo memorabele RnB liefdesteksten. Bewijs dat Sepalcure minder woorden vuil hoeft te maken aan de liefde is ‘Hearts in Danger’, een broeierig junglenummer met slechts twee zinnen tekst. ‘Hearts in danger’ en ‘it’s over’ zingt een wanhopige mannelijke stem. Daarna doen Stewart en Praveen waar ze het best in zijn: complexe drums combineren met diepe, duistere maar ook aanstekelijke melodieën. Hier maken ze de kwellingen van liefde zowel voelbaar en dansbaar. Meer is er niet nodig.

tekst:
Hugo Emmerzael
beeld:
Sepalcure_Folding_Time
geplaatst:
vr 28 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!