Fire Disposal

Tandaapushi lijkt Japans, maar is het niet. Toch dweept het label waarop dit trio mag debuteren, met de Japanse taal, wat duidelijk wordt bij een bezoek aan hun website. In het Japans, of toch voor een gedeelte. Gelukkig vinden we er ook begrijpelijke info. Het past in elk geval bij het kinderlijk banale hoesontwerp, dat wel weer past binnen het kader van de grotendeels geïmproviseerde muziek van het trio. Muziek die heel repetitief van aard is, met ruimte voor een speels accent, en tegelijk zeer hypnotiserend, afwisselend en intrigerend. Léo Dupleix speelt keyboards, komt uit Parijs, studeerde in Brussel en houdt zich meestal op in middens van experimentele elektronische muziekmakers. Hij werkte eerder samen met een hele rist al dan niet bekende namen, waaronder heel wat Japanners. Toshimaru Nakamura, Tetuzi Akiyama en Ura Hiroyuki zijn maar enkele voorbeelden. Hij mag vooral uit zijn dak gaan in het speelse ‘Part 2’. Bassist en componist en tevens Antwerpenaar Laurens Smet is meestal te vinden in Europese freejazzmiddens, met bands als Ifa Y Xango, Bambi Pang Pang en Boelheart. Drummer Louis Evrard erkent net zo min muzikale grenzen en speelt net zo goed modern klassiek als abstracte hiphop, waardoor hij al kon samenwerken met onder andere Evan Parker, Joachim Badenhorst, Jasper Stadhouders en Bart Maris. Vooral zij tweeën zijn verantwoordelijk voor de heel erg aan krautrock verwante trips die in de drie andere ‘Part’-s worden neergezet. Can en Neu! zijn nooit veraf, al mag het in ‘Part 4’ ook licht industrial zoals Faust dat soms ook deed. ‘Fire Disposal’ is zodoende een zeer geslaagd debuut van drie gelijkgestemden die elkaar perfect aanvoelen.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Tandaapushi_Fire_Disposal
geplaatst:
wo 16 mrt 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!