Filmmusik 2

Conrad Schnitzler (1937-2011) mag dan al een poos zijn overleden, dat houdt Bureau B niet tegen om heel wat van zijn werk te releasen. Heruitbrengen, van onder het stof halen soms of zijn werk door anderen laten reconstrueren, bewerken of herwerken: het kan allemaal en het is steevast de moeite. De stukken op ‘Filmmisik I’ en ‘Filmmusik II’ hebben een ietwat vreemd verhaal over zich heen gekregen toen het label de verzamelaars probeerde samen te stellen. Doordat het meeste werk dat Schnitzler voor nog niet gemaakte films componeerde, zelden een titel meekregen, was er enige verwarring ontstaan en werden heel wat stukken door elkaar gehaspeld wat jaartallen betreft. Niet dat het ons een zorg zal wezen. We horen gewoon uitermate inventieve prototechno, met als absolute hoogtepunt afsluiter ‘Lichtpunkte Und Schwarze Zeichen’. Het stuk van drieëntwintig minuten werd daadwerkelijk voor een bestaande film gecomponeerd in 1978 (te vinden op het wereldwijde web) en laat een Schnitzler in topvorm horen. Het is trouwens de vondst van dit nummer dat het label en de samensteller van de twee compilaties, twee delen eigenlijk van een groter geheel, in Schnitzlers archieven deed duiken op zoek naar meer filmmuziek. Geen van de andere stukken haalt hetzelfde niveau, maar klinken nog steeds veel beter en interessanter dan veel doordeweekse techno, van toen en nu. Schnitzler werkte zowat elke dag met zijn verzameling synthesizers en componeerde voortdurend. Hij nam fragmenten op, die eventueel later op een of andere manier van pas zouden kunnen komen. Zo ontwikkelde hij een groot archief aan fragmenten, waar Jens Strüver na 2010 toegang tot kreeg. De reeks heeft niet als doel werk van Schnitzler in de remixmolen te zetten, maar om elke keer één bepaalde artiest vrije toegang te verlenen tot het archief om muziek te componeren in de geest van Schnitzler. Pyrolator en Schneider TM gingen Pole voor. Stefan Betke, zoals Pole eigenlijk heet, ooit baas van het -scapelabel, blijft zichzelf en Schnitzler trouw in zijn zes constructies. Glitch, dubtronic en techno vormen de basis. Voor een gerenommeerd producer, remixer en muzikant als Pole is het werk van Schnitzler een dankbaar product om mee te werken, en dat is er ook goed aan te horen. Hij eert niet alleen de grootmeester. De man zou, indien nog in leven, vereerd zijn met wat verwante artiesten aanvangen met zijn vele snippers, fragmenten en ideeën.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
ConradSchnitzler_Filmmusik2
geplaatst:
do 10 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!