Fifty Years After… Live At The Lila Eule 2018

Mei 2018, precies een halve eeuw nadat het Peter Brötzmann Octet in jazzclub Lila Eula in Bremen het iconische impro-album ‘Machine Gun’ had opgenomen –een voor die tijd ongekende ‘noise-monoliet’– werden de ‘sleutelmuzikanten’ uit de groep gevraagd om nog eens terug te komen. Powersaxofonist Brötzmann en slagwerktovenaar Han Bennink. Pianist Fred van Hove had er natuurlijk ook bij moeten zijn. De laatste is echter de tachtig gepasseerd en speelt nauwelijks meer. Berlijner Alex van Schlippenbach – zelfde generatie, zelfde ‘scene’ –is echter nog hyperactief en neemt met glans zijn plaats in. Het resultaat is verrassend sterk en heeft weinig van doen met de testosteronmuur die op ‘Machine Gun’ werd opgetrokken. De drie veteranen zijn de tijd van ‘haantjesgedrag’ allang voorbij zijn en gunnen elkaar –en vooral de muziek– veel lucht en ruimte, waardoor de instrumenten ook perfect van elkaar te onderscheiden zijn. Bennink die de boel nog wel eens met een paar harde klappen in door hem bedachte banen wil leiden, stelt zich hier opmerkelijk bescheiden -of dienend, zo je wilt– op, wat de subtiliteit van zijn spel alleen maar ten goede komt. Brötzmann is erg goed op dreef. Beter dan bij veel andere gelegenheden de laatste jaren, zoals zijn toch wel een tikkeltje slappe duo met steelguitariste Heather Leigh. En Alexander von Schlippenbach heeft zijn geheel eigen, bijna adellijke jazzstijl die zeer nadrukkelijk aanwezig is zonder zich op te dringen. De heren lijken zich zo op hun gemak te voelen dat er in de finale van het tweede stuk ‘Frictional Sounds’ zelfs een mopje onvervalste swing vanaf kan. Maar wie het album bij herhaling beluistert, gaat merken dat er al veel eerder naar die swing toegewerkt wordt. ‘Fifty Years After…’ klokt vierenzestig minuten waarin de muziek geen moment inzakt. Vanaf het openingsstuk, dat al de lengte van een flinke lp-kant heeft, doet de saxofonist zich gelden. Geen explosie, maar wel degelijk een voortdurende hoogspanning. Von Schlippenbach tuigt Brötzmanns lange exercitie op alsof het een kerstboom is en Bennink mag daar in de laatste minuut nog even triomfantelijk de piek op zetten.

tekst:
Peter Bruyn
beeld:
BrtzmannSchlippenb_Fifty_Years_After_
geplaatst:
di 22 mrt 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!