Father Creeper

De Zuid-Afrikaanse mc/producer/grafisch ontwerper Spoek Mathambo wrong zich via YouTube vorig jaar in de schijnwerpers met ‘Control’, een behoorlijke eigenzinnige cover van Joy Divisions ‘She’s Lost Control’. Een markante video deed de rest. Dat nummer was afkomstig van ‘s mans debuut ‘Mshini Wam’ dat al in 2010 verschenen was. Dat alles was ook Sub Pop niet ontgaan. De ep ‘Put Some Red On It’ verscheen vorig jaar op het Amerikaanse label dat na de bejubelde hiphop van Shabazz Palaces met Spoek Mathambo het gitaaretiket nog wat meer lijkt los te weken. En nu is er ‘Father Creeper’ waarop Nthato Mokgata (want zo heet de man) opnieuw de hedendaagse culturele underground melting pot van Johannesburg in al zijn facetten laat horen. Lees: een hyperactieve mix van opzwepende hiphop, zijn eigen electrovariant (“township tech”), dubstep, kwaito, house, rock en Afropop. We kunnen ons echter niet van de indruk ontdoen dat de druk wat van de ketel is. Dit tweede album mist namelijk wat spanning en vooral de urbane urgentie van zijn debuut. Het klinkt allemaal stukken braver dan op ‘Mshini Wam’ ook. Stukken minder militant en meer gericht op de hippe hitlijsten, lijkt het wel. Dat maakt van ‘Father Creeper’ hoegenaamd geen zwak album, maar voor het (ranzige en marginale) geluid van de Zuid-Afrikaanse onderbuik opteren we op dit moment liever voor Die Antwoord.

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
SpoekMathambo_FatherCreeper
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!