Exploitation OST

De levensloop van Edwin Brienen is niet onopgemerkt gebleven. In de jaren 1990 was hij het enfant terrible van de nationale radio: Laibach na Madonna op prime-time, jarenlang spooktechno in de nacht, een uur lang de satansmis op kerstavond (saillant detail: de mis werd steeds onderbroken door verkeersberichten over dodelijke slachtoffers in het verkeer, het ijzelde enorm die avond) en dan was er nog zijn beruchte zelfmoord incluis geënsceneerd ANP-bericht als slotfinale van Vacuüm. Een radiotijdperk kwam ten einde, Brienen werd cineast. In zijn filmdebuut Terrorama (2001) veegde Theo van Gogh zijn reet af met een Koran, de première voltrok zich vlak na 11 september. Het zou tussen Brienen en de Nederlandse filmwereld nooit meer goed komen. Hij vertrok naar Berlijn en bleef draaien; maar liefst veertien films in tien jaar tijd. Vrije films, snel en intensief geschoten, weinig budget, overvol met vervreemding, morbide wanhoop, Nietzscheaanse monologen, theaterkitsch en porno. En in al zijn scenes moet gerookt worden. Wat je ook van zijn films moge vinden, de muziekliefhebber wordt op zijn wenken bediend. I-F, Le Syndicat Electronique, Black Sun Productions en Vincent Koreman tekenden allen voor hun muzikale ondersteuning. En nu mag een hele label dat doen. Op ‘Exploitation’, de laatste worp van Brienen, verzorgt Enfant Terrible de muziek. Op beproefde werkwijze, want de soundtrack mag worden geplaatst in de lijn van de dienstbare compilaties die het label eerder uitbracht vol met geluiden uit de Nederlandse tegenculuur. Met bijdragen van Neugeborene Nachtmusik, Distel, Europ Europ, Nihiltronix, Sololust en het Vlaamse Embers mag de liefhebber van minimale elektronica, kille wave, elektro, techno en ander experiment zich verkneukelen, want wederom slaat het label van Martijn van Gessel een brug tussen heden en de jaren 1980 zonder de verzanden in oppervlakkige reproducties. Na ‘Electronic Renaissance’, ‘Festival der Genialen Dissidenten’ en ‘Kamp Holland’ levert Enfant Terrible somber prachtwerk af, dat geheel past binnen het tegendraadse gedachtegoed van die dekselse Edwin Brienen.

tekst:
Martijn Venekatte
beeld:
VariousArtists_ExploitationOST
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!