European Song

Kreidler, het kwartet uit Düsseldorf bestaande uit Alex Paulick, Andreas Reihse, Detlef Weinrich en Thomas Klein en actief sinds 1993, had bijna een album klaar toen collectief werd besloten om helemaal opnieuw te beginnen. Wat Kreidler had gemaakt, vonden ze zelf absoluut niet bij de tijdsgeest passen. En dus begonnen ze helemaal opnieuw. Of het klopt en of dat verborgen album niet goed zou zijn, laten we in het midden. We weten wel dat de vijf instrumentale nummers op ‘European Song’ heerlijke kraut bevatten die elke luisteraar in trance kan brengen en ongetwijfeld ook heel wat mensen tot dansen kan aanzetten. De vijf nummers drijven op hypnotiserende percussielijnen, inclusief allerlei randgeluiden als belletjes. Het viertal experimenteert eveneens met de menselijke stem, al dient die eerder als bijkomend percussie-element. Woorden worden er namelijk niet gebruikt, wel ondersteunende klanken die zich nauwelijks onderscheiden van de rest van het klankentapijt. Veel elektronica natuurlijk, een diepe baslijn die toch nergens domineert, hier en daar bijzonder goed passende gitaarstukjes die netjes door de vervormer werden gehaald om ze beter te integreren en een drang om elk geluid te abstraheren tot het absoluut machinaal gaat klinken, inclusief de stem. Dat is wat Kreidler op deze plaat tot in de kleinste details weet waar te maken. Het is hun manier om de verrechtsing van de wereldorde aan de kaak te stellen. De verkiezing van Trump was namelijk de oorzaak die Kreidler er toe noopte het bijna voltooide album weg te gooien en van nul te beginnen. Hoopvol op een betere wereld, ooit, als de huidige idioten eindelijk weer in hun hol zijn gekropen/geduwd.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Kreidler_EuropeanSong
geplaatst:
vr 11 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!