Essaka Hoisa

Shigeru Ishihara en Kiki Hitomi vormen het duo WaqWaq Kingdom. Met de opvolger van hun debuutalbum ‘Shineskai’ nemen zij een duik in de traditionele Japanse geschiedenis en mythologie. Hitomi is een dream-reggaezanger die in King Midas Sound speelde en Ishihari (ook wel bekend als DJ Scotch Egg) een chiptune/breakcore producer die ook in de postrockband Seefeel zat. Beiden zijn inmiddels gevestigd in Berlijn. De naam van het album verwijst naar de zang van Japanse ‘kago dragers’ (mensen die hoogwaardigheidsbekleders voor grote afstanden moesten vervoeren, door ze te dragen). De muziek van het duo werkt voor hen zelf als zo’n soortgelijke zang, die ze helpt om zich wat er ook gebeurt door het leven heen te slaan. Die energie hoor je overduidelijk terug op dit hele album. De bijzondere mix van stijlen dat het duo op dit album presenteert, heeft een eigenaardige uitwerking die twee kanten opwerkt. Enerzijds opgewekt en dansbaar, anderzijds wrang en met een knetterend spanningsveld. Traditionele Japanse muziek wordt gemixt met Jamaicaanse dancehall, muziek van Nintendo spellen, techno en tribal muziek. Op sommige nummers, zoals ‘3rd Eye’ en ‘Hototogisu’ klinkt het tweetal alsof M.I.A. een reis naar Japan heeft gemaakt. De zwierende ritmes en gierende instrumenten werken bezwerend en zullen het lichaam niet onbewogen laten. In het ruim tien minuten durende slotnummer ‘Medicine Man’ gaat het tempo flink omlaag en wordt er flink met spanningsvelden gespeeld. De percussie, toetsen en hoge zang komen met horten en stoten. De eclectische mix lijkt op dit album geen grenzen te kennen en dat levert een bovenal onbezonnen en ontzaglijk album op.

tekst:
Jasper van Quekelberghe
beeld:
WaqWaq_Kingdom_Essaka_Hoisa
geplaatst:
za 10 apr 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!