Epilogues For The End Of The Sky

‘Meer van hetzelfde’, zou het snelle, makkelijke oordeel kunnen zijn over de nieuwe plaat van BvDub, alias Brock van Wey; en de nieuwe GAS, het na ruim zestien jaar gereanimeerde ambient/droneproject van Wolfgang Voigt. Want inderdaad, er wordt op beide platen voortgeborduurd op bekende klanken en structuren, al valt bij Voigts ‘Narkopop’ op dat de nummers wat korter, maar ook wat afwisselender zijn dan voorheen. Van Wey legt echter op ‘Epilogues For The End Of The Sky’ weer een achttal vertrouwde, dicht geweven klanktapijten neer. In de kunst is een dergelijk ‘voortborduren op’ en ‘perfectioneren van’ gebruikelijk, zeker in de abstractere kunst, waar het werk los komt van de identiteit van de maker en de context vanwaaruit het voortkomt. In kringen van popmuziek vindt men het vaak maar pretentieus. Maar hebben we het hier nog over popmuziek? Hoewel het oude GAS-werk werd uitgebracht op het high brow Mille Plateaux-label, werd de recente megalomane boxset succesvol in de markt gezet door één van de sterkste merken in de huidige popmuziek, Kompakt, waardoor een vergelijking met de popart van Roy Liechtenstein en Andy Warhol zich opdringt. Hebben we te maken met een zoektocht naar pure muzikale esthetiek of met solipsistische paint by numbers-ambient? Deze dubbelzinnigheid kwelt wellicht alleen de recensent, die een beargumenteerd oordeel wil vellen. De luisteraar oordeelt vooral met de play- of juist de skip-knop. Deze luisteraar draaide de BvDub-plaat de afgelopen weken vooral op de slaapkamer, terwijl GAS het goed deed in het openbaar vervoer en in de kantine van het zwembad tijdens de zwemles van de kinderen. Is deze muziek dan in de eerste plaats bedoeld als decoratieve of zelfs toegepaste kunst? Als verrijking van onze dagelijkse sleur? Arbeidsvitamines voor de hoog-sensitieve geest? Deze invalshoek levert misschien nog wel het meeste op, want zo worden beide platen opeens metafysische klankborden: ‘Narkopop’ verbindt de grootstedelijke industriële ruis met visioenen van bossen en verborgen meertjes – zie ook het opnieuw prachtige artwork – en ‘Epilogues For The End Of The Sky’ biedt, getuige ook titels als ‘On Deaf Hearts Your Prayers They Fall”, een diep-romantische uitvlucht voor wie na een drukke werkdag moet onthaasten.

tekst:
Maurice Dumont
beeld:
Bvdub_Epilogues_for_the_
geplaatst:
do 8 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!