Entanglement

De Canadese violiste en vocaliste Jessica Moss heeft met haar derde solo-album ‘Entanglement’ letterlijk en figuurlijk een kritieke massa bereikt waarin inzichten uit de vorige platen, en haar samenwerking met Thee Silver Mt. Zion en andere bandformaties, tot volle wasdom komen. Ze haakt in haar muziek in op epische thema’s als klimaatverandering, vluchtelingencrises en plastic soepzooi -thema’s die hoog boven de individuele mens uit zweven. Tegelijkertijd duikt ze diep in de meer menselijke volkstradities uit Oost-Europa, Balkan en het Midden Oosten.

Deze tegenstelling komt tot uiting in haar instrumentatie waarin hoge en lage viool- en stemklanken door effectpedalen worden gemanipuleerd en verstrengeld raken. Op ‘Entanglement’ zwengelt ze als het ware de dialoog aan tussen mens en kosmos en geeft ze blijk van diens onlosmakelijke verbondenheid. De stem van de viool is als die van de mens en vice versa en het is zaak om je stem te laten horen om tot iets groters en hogers te kunnen komen. De levendige trillende korte snaarklanken van het sterke openingsnummer ‘Particles’ worden aaneengeregen en vloeien samen in loops met langere noten met korte melancholische melodieën. Weemoedige koorstemmen roepen vervolgens in de ruimte, vragen om antwoorden en krijgen die vervolgens ook.

Het slot van de in vieren gedeelde compositie ‘Fractals (Truth)’ springt er vervolgens weer uit met kracht gevende melodieën, een basis waarop we als gemeenschap verder voort kunnen bouwen. Er is leven, er is harmonie, er wordt geluisterd. Er klinkt hoop aan het einde van de tunnel.

tekst:
Bouke Mekel
beeld:
JessicaMoss_Entanglement
geplaatst:
wo 4 mrt 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!