Enough Still Not To Know

Twee dode moeders zijn verantwoordelijk voor de minutenlange lange stiltes in deze drie en een half uur durende improvisatie van twee AMM medewerkers. De vierdelige compositie werd besteld door de Noorse cineast en beeldend kunstenaar Kjell Bjorgeengen, met de bedoeling om ze onderdeel te maken van een video-installatie. Beide heren kennen elkaar al sinds begin jaren 1970, onder andere via The Scratch Orchestra en zijn dus bijzonder goed op elkaar ingespeeld. Over de video blijven we in het duister, maar ook Bjorgeengen lijkt te houden van abstracte patronen, lijnenspelen en improvisaties met videosynthesizers. Het amuseert ons ook dat er momenteel alleen pikzwarte achtergrond te zien is op de videopagina van zijn website. Met vier cd’s tijd, hebben Rowe en Tillbury vrij spel om het element ruimte (on)hoorbaar vorm te geven. Onrustige naturen zullen meer dan eens opstaan om te checken of de cd nu wel of niet reeds het eindpunt bereikt heeft. Wanneer er wel klank uit de boxen komt, horen we oerdegelijk uitwaaierende tonen van een geprepareerde gitaar, concrete geluiden, en een piano die in ware John Cage traditie behandeld wordt. Natuurlijk is dit moeilijke muziek voor moeilijke mensen, die ook van de geconcentreerde luisteraar een volgehouden inspanning vraagt. Maar op het juiste moment en in de juiste lege kamer, heeft ‘Enough Still Not To Know’ een bijzonder troostend effect, en is er weinig verschil tussen een pianotoets en een doodsklok.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Keith_Rowe__John_T_Enough_Still_Not_T
geplaatst:
wo 19 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!