Ende Der Zukunft

Ons elektronisch minimalisme consumeren we nog steeds het liefst op vinyl of tape, en daarom hebben we eindeloze sympathie voor initiatieven als Petit Enfant, het vinylsingletjes nevenlabel van Enfant Terrible. Drie nieuwe gelimiteerde (200 stuks) 7inches wurmen zich ons oor binnen met een nerveuze storm en drang, die herinneringen oproept aan de Neue Deutsche Welle. In Gooiland hebben ze het natuurlijk liever over Neue Holländische Welle. Met ‘Wir Gehen Nicht Mehr Weg’ heeft het Utrechtse trio Staatseinde een onvervalste danshit beet, die met gemak een elegante spreidstand over veertig jaar elektronische muziekgeschiedenis tot een goed einde brengt. Ook de chaotischere ommezijde valt ons in de smaak, al hangt er een Hollandse pils-lucht aan de (nochtans Duitstalige) samenzang. We vergeven Staatseinde dat ze er live uitzien als een kruising tussen een bebaarde Devo en Gary Numan met een omgekeerde blikken vuilnisbak op zijn hoofd, en blijven hen volgen! Geen vrolijk gehuppel op puntschoenen bij Europ Europ: hier zit het ritme louter in de herhaling (loops) van industriële klanken, vervormde vocalen, en het paniekerige gepruttel van een analoge synthesizer die levend van al zijn ingewanden ontdaan wordt. Het is dan ook een prima marketingstrategie om uitgerekend dit brutale analoge Beest te verpakken in een hoes met tien snoezige hartjes. Sololust biedt minimal wave volgens het boekje, met tiktak drumritmes, sequences en naar voor geschoven vocalen. Soms even eenvoudig als amusant: ‘There’s only darkness after midnight’. In het midden van de jaren 1980 hadden we een moegestreden elektronische wekker die klonk als de uit-gepuurde B-kant van deze single, met het verschil dat hij ons om zes uur ‘s morgens niet begroette met de wervende zin ‘Together we’ll fall’.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Staatseinde_Ende_Der_Zukunft
geplaatst:
do 20 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!