End Space

Dit eenmansproject uit Hasselt trekt ons het Zwarte Gat in met vier massieve ambient tracks. Titels als ‘Endships’ of ‘Fantom’ geven al prijs dat deze reis niet noodzakelijk aangenaam zal zijn. Oubys is het productieve (veertig releases in twaalf jaar) van Wannes Kolf. Hij improviseert met modulaire elektronica; veldopnames zorgen voor de organische invloeden. Het machtige openingsnummer ‘Endships’ is nog gedrenkt in de regels van de Berlijnse School, maar dan gaat het tempo er onherroepelijk uit, en zijn we vertrokken voor een lange melodieuze val inwaarts. ‘Fantom’, het slotnummer, bereikt de eindmeet na bijna drieëntwintig minuten, en doet je het gevoel krijgen dat je een astronaut bent die door de oneindige ruimte zweeft. Helaas, zonder enige mogelijkheid tot terugkeer, met allerlei hallucinaties tot gevolg. Maar minder geduldige luisteraars zullen de basis van deze track met een droog draaiende motor vergelijken. Deze op honderdvijftig exemplaren gelimiteerde cd is zeer geschikt voor muziekliefhebbers die de donkere kant van de maan verkiezen.

Met het repetitieve ‘Kurtz’ prijkt Oubys ook op de tweede gelimiteerde ‘Sonic Emissions’ verzamel-cd, die de bezoekers van het gelijknamige festival als bonus bij hun toegangsticket kregen. We krijgen een staalkaart van wat er in België leeft op het vlak van nieuwe kosmische muziek. Hyperkube geeft zijn door Tangerine Dream en Klaus Schulze geïnspireerde visitekaartje af. Erg indrukwekkend, temeer omdat het een liveopname betreft. Svartur is een samenwerking tussen de sjamanendreun van Ashtoreth en de modulaire synthesizerfreak Onsturicheit. Hun trage ambient boordevol experimentele geluiden en watereffecten is een welkom rustpunt. Dreun richt zijn blik weer omhoog en imponeert met ‘Airport 1111’: een epische soundscape vol ijle elektronica, stemsamples, hartslagdrums en (uiteraard) gedreun. Over Dronstash is op het moment dat we dit schrijven, absoluut niets terug te vinden, en men wil dit ook zo. Eerder dan achterstevoren te lezen en dan een gokje te wagen, kunnen we wel zeggen dat zij deze cd in stijl openen en afsluiten. Vooral het slotakkoord ‘Rthravs Snothsa Part 7’ is grote klasse. ‘Sonic Emissions#2’ is goed uitgebalanceerd en leent zich uitstekend voor herhaaldelijke luisterbeurten. Kortom, een erg leuke en budgetvriendelijke manier om kennis te maken met al deze (min of meer) nieuwe projecten.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Oubys_EndSpace
geplaatst:
di 21 dec 2021

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!