Eigenzinnige vorm van metal

Bij hun vorige passage maakte het Italiaanse trio Ottone Pesante een dermate goede indruk, dat niemand er aan twijfelde om de band opnieuw te boeken.

Drummer Beppe Mondini,  trombonist Francesco Bucci en trompettist  Paolo Raineri hebben namelijk een nieuwe plaat uit (‘Apocalips’), en die mag worden gepromoot.

Hun vorige plaat, ‘Brassphemy Set In Stone’, zette Ottone Pesante al een beetje op de kaart. Brassmetal, inderdaad. Vooral Paolo Raineri ziet er uit als een echte metalhead, al kan drummer Mondini, zie zijn shirt, zijn voorliefde voor metal evenmin verbergen. Er was jammer genoeg heel wat minder volk dan de vorige keer, en er was evenmin een support. Niet dat band en aanwezigen het aan hun hart lieten komen. Rond 21h betrad het trio het podium voor een schitterende set. Veel nummers van de nieuwe plaat natuurlijk, en doordat de band heel veel zin had om te spelen, ook heel wat uit het debuut. Iets meer dan een uur kregen we de ene swinger na de andere in onze oren getoeterd.

Het ligt dan misschien niet voor de hand, puur op papier, om met twee blazers (en wat randapparatuur) en drums een eigenzinnige vorm van metal te brengen. Toch doet Ottone Pesante dat met volle overtuiging en overgave. Een pletwals zonder zwakke momenten en het publiek meteen helemaal innemend door hun enthousiasme en podiumpresence.

De stem van Travis Ryan (Cattle Decapitation) die op het nummer ‘The Fifth Trumpet’ voor een van de twee nummers met zang zorgt, is er natuurlijk niet echt bij. Al maken de Italianen daar geen punt van. Een stem is al snel door de apparatuur gejaagd om het nummer toch live te brengen. Heel geslaagd en boeiend tot de laatste minuut. Minder hadden we niet verwacht.

Gezien: Ottone Pesante –  De Pit’s, Kortrijk – 23 november 2018
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s : Stephan Vercaemer

tekst:
Gonzo (circus) Crew
beeld:
Ottone Pesante - Foto: Stephan Vercaemer
geplaatst:
wo 28 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!