Een zanderige duif

Kolos wilde de nieuwe nummers van hun in april uitkomende langspeler al eens uittesten voor een levend publiek. Daarvan loopt er meestal wel wat rond in de Pit’s als er een hoofdact staat geboekt. Dat was het Berlijnse Pigeon.

Ideaal dus voor Rocco Argentio, Roberto Di Ghinstio, Felicio Patetico en Arno El Maginifico oftewel Kolos uit het zanderige gehucht Zwevegem, ergens bij Kortrijk en Harelbeke, om een soort repetitie te houden. Al is dat een beetje pejoratief uitgedrukt. Het café stond namelijk goed vol en de band had er ook behoorlijk veel zin in. Dat voornoemde zand laat weinig aan de muzikale verbeelding over. Stoner zou het worden. Minder Kyuss dan voorheen, wat we alleen maar kunnen toejuichen. Kolos is na een paar kortere releases duidelijk op zoek gegaan naar een meer eigen gezicht en geluid en dat loont. Het mocht allemaal wat stiller hebben gestaan om de nuances beter te laten uitkomen, maar al bij al is Kolos een meer dan behoorlijk spelend collectief dat menig zieltje dat fan is van stoner met een scheutje doomfunk zal kunnen bekoren.

Het uit Berlijn afkomstige trio Pigeon werd geafficheerd als een kruising tussen The Jesus Lizard en No Trend. Dat klopte uiteindelijk niet helemaal, al waren er duidelijk een aantal mensen afgekomen op de naam No Trend. Mensen die wel eens een plaatje van dat illustere combo bij het ontbijt durven draaien. Gelijk hebben ze. En al klonk Pigeon nauwelijks als voornoemde bands, overrompelen deed de band al van bij hun korte soundcheck. Hoorden we daar Crispy Ambulance die een setje vroege Sonic Youth instudeerde? Postpunk zou het worden en dat op een behoorlijk dwarse manier gebracht. Ruimte voor noise, hakkende gitaren, explosieve ritmes en een zingende drummer. We dachten aan een Phil Collins versie voor duiven, maar lieten dat snel achterwege als één van de andere bandleden ook zijn stem toevoegde. Met het vijf nummers tellende ‘Bug’ (This Charming Man) onder de arm wist het trio heel wat aanwezigen te overtuigen. Alleen de mensen die speciaal het kopje boven het zand hadden gestoken voor Kolos, hadden het wat moeilijker met de mengeling van noiserock en coldwave die Pigeon vakkundig over de hoofden der aanwezigen stortte. Een toegift kon er niet af. De band was uitgeput. Tijd voor een paar schlagers dacht de barman, en weg waren ze allemaal.

Gezien: Pigeon + Kolos –  The Pit’s, Kortrijk – 5 maart 2019
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s : Bart Marescaux

tekst:
Gonzo (circus) Crew
beeld:
Pigeon - Foto: Bart Marescaux
geplaatst:
ma 11 mrt 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!