Ebony

Hype Williams ontleden, is onbegonnen werk. Het duo, dat op deze plaat onder hun ‘eigen’ namen Dean Blunt en Inga Copeland opereert, verzint in interviews hele alternatieve werkelijkheden bij elkaar en op plaat eigenlijk ook. Het is de verbeelding aan de macht en volkomen intuïtief. Of het ‘ergens over gaat’ weten we niet, maar een groeiende schare (jonge) muzikanten lijkt zich überhaupt niet voor die overweging te interesseren. “Nothing means anything any more, so people should stop trying to make sense of things”, zei Blunt in een recent interview. Muzikaal is ‘Black Is Beautiful’ een logisch, vriendelijker vervolg op Hype Williams’ ‘One Nation’: halve en hele schetsen met kale synths, diepe bassen, goedkope drummachines, alles met een constante demping, als een mixtape met teveel Dolby. In vijftien nummers werken ze zich door een scala aan stijlen heen, waarbij vooral de nummers waarop Copeland zingt (als zij het is) opvallen. Naast die zoete, Aziatisch aandoende pop zijn er de gebruikelijke synthesizer-improvisaties over een hortende beat, experimentele nummers met gefluister en spooky piano, dertig seconden panfluit, footwork, een lang elektrodub-nummer, gedeconstrueerde rave, et cetera. Dat klinkt als een zooitje, maar juist de manier waarop de verschillen tegen elkaar aanschuiven maakt de plaat leuk. We hebben ‘Black Is Beautiful’ herhaaldelijk in de cdspeler geschoven, in eerste instantie om de plaat te begrijpen, maar toen we dat eenmaal los hadden gelaten, omdat hij aangenaam betekenisloos is.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
DeanBluntIngaCopel_Ebony
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!