Dvd: Fluxfilm Anthology – Various

Various - Fluxfilm Anthology

Fluxus was een beweging die in de voetsporen van stromingen als het Dadaïsme en Futurisme, en kunstenaars als Marcel Duchamp, John Cage en Antonin Artaud, absurdistische en vaak maatschappijkritische installaties, happenings en films maakte. In het eerste deel van de jaren 1960 bracht de beweging 41 films voor, waarvan er 37 op deze ‘Fluxfilm Anthology’ zijn verzameld; de overige bleken niet beschikbaar. Namen die de eroderende werking van de geschiedenis hebben doorstaan zijn onder meer Nam June Paik, Yoko Ono, Wolf Vostell, George Brecht, Paul Sharits, en Fluxus-oprichter George Maciunas zelf. Paik laat in diens ‘Zen For Film’ (1962-64) een stukje film gedurende een bepaalde tijd door de projector rollen, waardoor het toeval – in de vorm van de hoeveelheid aanwezig stof, variaties in lichtintensiteit of kleine oneffenheden in de film – bepaalt hoe de projectie er op het scherm uitziet. Enkele lichtere, sterk op Surrealistische film geënte werken zijn afkomstig van Robert Watts, die in ‘Trace#22’ en ‘Trace#23’ naakte vrouwen en steeds verschuivende (en in lichaamsholten verdwijnende) groenten laat zien. Medio jaren 1960 maakte Yoko Ono met een industriële camera die 2000 beelden per seconde kon opnemen haar films ‘Eye Blink’ (1966) en ‘One’ (1966). Snelheid in montage werd veelvuldig gebruikt door Wolf Vostell, zoals in zijn ‘Sun In Your Head (Television Decollage)’ (1963), een cut-up van op film opgenomen televisiebeelden, die werden overbelicht, verdraaid en herhaald. Zeer snelle montage speelt ook een belangrijke rol in de vijf films van Paul Sharits, een van de hoogetepunten van deze verzameling. ‘Sears Catalogue 1-3’ (1965, elk 28 seconden) is een collage van stuk voor stuk apart opgenomen beelden die snel afgespeeld in elkaar ‘overlopen’ en zo nabeelden creëren. Zijn ‘Word Movie’ (1966) gebruikt eenzelfde uitgangspunt door de uitgebeelde woorden zodanig te kiezen dat steeds een letter op dezelfde plaats gelijk is. Vanuit deze ‘vaste’ letter veranderen de omringende letters, en dus de betekenis van de woorden. Niet alle films zijn even sterk, maar het overgrote deel verdient het om door een groter publiek gezien te worden, omdat het concept, idee en/of de uitwerking fris, verrassend en uniek zijn.

Meer info

Distributie: RE:VOIR/IMPORT
www.revoirvideo.blogspot.com

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!