Drones? De buren denken dat we stofzuigen

Als we een uitnodiging krijgen om een huisconcertje in de Palazzo bij te wonen konden we niet anders dan volmondig ja zeggen.

Het was druk op de weg van het Brugse Ommeland naar Antwerpen. We lieten ons echter ontspannend mee glijden met de terugkerende kusttoeristen. Eenmaal ter plekke werden we met open armen verwelkomd door onze gastheer Peter Verwimp (Ashtoreth).

VaathV startte zijn meditatieve drones met de helle klanken van een Tibetaanse schaal.  Het soloproject uit Sambreville creëerde een beklemmende rituele sfeer. De zoemende drones werden op verschillende manieren ingekleurd. Vooral het gebruik van de basgitaar legde een bijzonder nadruk op de sessie. De trillende snaren werden gemanipuleerd tot vervormde noise-achtige geluiden van een Tibetaanse schaal. Deze werden geloopt en aangevuld met gitaar. De achtergrond beelden zorgden voor een spannende, bij wijlen doem-achtige sfeer. VaathV nam ook de microfoon ter hand en keelde geluiden van doodsverachting door de ruimte. De drones kregen hierdoor een extra dimensie en gonsden door de aanwezige lichamen heen.  De helft van de huismijt populatie lag nu al aan diggelen.  Wat een start.

Oppersjamaan Ashtoreth speelde een thuiswedstrijd maar ging het experiment helemaal niet uit de weg. Peter Verwimp werd bijgestaan door de gongspeler Atma Kripa en door kunstenaar en violist Orryelle Defenestrate,die echterniet voor deze sessie aangekondigd werd. Het trio liet zich drijven op een pallet van rituele drones. Atma Kripa liet horen wat gong-dronen was. De ongelofelijke vibraties die het titanium gong (een kleine meter diameter) produceerde waren een lust voor de aanwezige oren. Met allerhande paukenstokken werd zacht op de gong gewreven. De gecreëerde geluidsgolven zorgden voor unieke vibraties. De toeschouwers van het geluidsspel werden door het Tibetaanse keelgezang en melancholische viool van Orryelle Defenestrate  begeleid naar een meditatief universum. Ashtoreth voorzag de sessie van vuur en rook, even de vingers verbranden hoorde erbij maar de sjamaan gaf geen krimp en tilde de sessie met zijn gitaarloops en zacht gekrijs naar een ongeziene hoogte. Deze niet alledaagse samenwerking van instrumenten smaakte naar meer.

Nog sterk onder indruk van de nazinderende gig knutselde het duo Darsombra hun instrumenten en attributen bij elkaar. Darsombra bestaat uit Brian Daniloski (gitaar, vocalen en effecten) en Ann Everton (synthesizer, vocalen, gong en visuals). Het tweetal is al sinds 2005 actief en brengt met regelmaat werk uit. Peter Verwimp kreeg het voor elkaar deze Amerikanen uit Baltimore tijdens hun Europese tour te strikken voor een Palazzo sessie.  Geheel in het wit gekleed verscheen het duo op de set. Er werd aangekondigd dat er maar één nummer gespeeld zou worden, maar wat voor één. Met krachtige psychedelische visuals werd hun trans- apocalyptische, galactische rock in de verf gezet. We werden sprakeloos van het musicerende enthousiasme. Brian Daniloski torpedeerde ons terug naar de jaren 70 met aanstekelijk gitaarspel in de stijl van Gong en Ashra. De elektronische inkleuring en begeleiding van Ann Everton was om de vingers van af te likken. Het experiment werd niet geschuwd door wat rustpuntjes voorzien met elektronisch gemanipuleerde vocalen. Ook pech hield deze psycho-pop duivels niet tegen. Een gebroken snaar werd met de grappige woorden, ik ben na een minuutje terug, in een ander ruimte vervangen. Iedereen kon het grapje wel waarderen toen dat minuutje wel héél lang begon te duren. Geen nood, Ann Everton hield de aandacht als een wulpse nimf vast. Het meer dan een uur durende nummer was helaas veel te snel voorbij. We ontwaakten uit een tijdelijke onaardse realiteit en bleven verbaast door dit onwaarschijnlijk, schitterend optreden.

Onmiddellijk naar huis rijden zat er niet in. We raakten maar niet los uit dit sublieme huisconcert. Het sprokkelen naar dierbare herinneringen in het merchandise standje was onze enige optie.  

Gezien: Palazzo session met VaathV, Ashtoreth with Atma Kripa, Darsombra – 30 maart 2019
Tekst + Foto’s: Patsker Omaer Beguin

tekst:
Gonzo (circus)
beeld:
Darsombra11
geplaatst:
ma 1 apr 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!