Dread Operator

Praat over Groot-Brittannië, reggae en dub en je komt geheid terecht bij Adrian Sherwood en de On-U Sound-stal. De creatieve hoogdagen van de man en het label liggen al een tijdje achter ons, maar dat neemt niet weg dat Sherwood kan terugblikken op een indrukwekkende carrière als producer, bezieler, vernieuwer, labelbaas, remixer en muzikant. Zijn naam zal altijd verbonden blijven met acts als Dub Syndicate, Creation Rebel, African Headcharge, New Age Steppers, Singers & Players of Revolutionary Dub Warriors. Er valt dus veel terug te blikken en deze vierdelige cdbox doet precies dat. De ondertitel van ‘Dread Operator’ luidt: ‘From the On-U Sound archives produced by Adrian Sherwood’. Drie albums, een verzamelalbum (‘Wild Paarty Sounds Vol.1’) en een boekje met tekst en uitleg binden het geheel aan elkaar. ‘Leaps & Bounds’ van Singers & Players krijgt het gezelschap van ‘Threat To Creation’ van Creation Rebel/New Age Steppers en ‘Lows & Highs’ van Creation Rebel. We hebben het hier over albums die verschenen tussen 1981 en 1984, het gouden tijdperk van de Britse dub- en rootsreggae. Singers & Players was een los-vast collectief dat de nucleus vormde van On-U Sound en telde onder meer Prince Far I, Bim Sherman, Congo Ashanti Roy en Mikey Dread in de rangen. ‘Leaps & Bounds’ was hun vierde album en een echte staalkaart van wat Britse experimentele reggae op dat moment te bieden had. Zowel qua bezetting als qua productie was het een en al lef en visie. Anno vandaag valt dat experimentele karakter best mee, maar destijds moet dit ongetwijfeld allemaal gedurfd en vreemd hebben geklonken, vooral door al die elektronische snufjes en effecten. ‘Lows & Highs’ van Creation Rebel is het meest traditionele reggae-album van de set. Relaxed, lui en goedgemutst horen we een band op zijn hoogtepunt. Nochtans zou dit hun voorlaatste album blijken. ‘Threat To Creation’ van Creation Rebel/New Age Steppers serveert grotendeels instrumentale dubreggae en hier horen we Sherwood aan het werk op een manier die later zou uitgroeien tot zijn eigen, herkenbare signatuur: de studio wordt, net als bij zijn grote voorbeeld Lee ‘Scratch Perry, een instrument, een sonische speeltuin. Het is ook een album dat duidelijk naar de postpunk (denk ‘Metal Box’ van P.I.L. of ‘Sandinasta!’ van The Clash) van die tijd is toegegroeid. Sherwood was een man van vele invloeden en dat is duidelijk te horen. Hij verenigde namelijk letterlijk blanke en zwarte geluiden. Zonder oog- en oorkleppen. Wat dat allemaal opleverde en in welke stilistische gedaante is te horen op de afsluitende compilatie. Hierop valt te ontdekken hoe Sherwood (letterlijk) alle registers opentrekt. Niets leek destijds te gek of onmogelijk. Naast Prince Far I & Creation Rebel en New Age Steppers tekenen ook Jah Woosh, London Undeground of Suns Of Arqa het aanwezigheidsregister. De sound van de Britse pioniersjaren in een fijn en handig doosje. Laat ze maar komen!

tekst:
Serge De Pauw
beeld:
_DreadOperator
geplaatst:
ma 14 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!