Dope Beat Rosengarten

Er zit een heel irritant en pijnlijk high frequency-bliepje in de eerste tonen van deze ultratrage ‘techno’-plaat van het Oostenrijkse gelegenheidsduo Tutner Schimana. ‘Dope Beat Rosengarten’ is het in zeven stukken verdeelde samenwerkingsmoment van Gernot Tutner (beats) en Elisabeth Schimana (elektroakoestische versieringen). Een live-gebeuren dat naar albumformaat werd vertaald en snakt naar meer. Veel meer. Meer luisterbeurten, beter beleven en een serieuze onderdompeling. Het volume staat akelig hard. En toch verdwijnt de helft van de elektroakoestische opsmuk merken we later met de hoofdtelefoon tegen de oren gekneld. De trommelvliezen kraken onder het immens geluidenpallet. Subbassen en kriebels. Gefrunnik met geluidsgolven zoals Pan Sonic ooit de ether instuurde en een verslavend, dwingend ritme dat pas na veertien minuten wordt ingezet. De cadans ligt laag, als het ritme van een IC-trein doorheen het miezerig platteland. Alle visuele impulsen zijn uitgeschakeld. Het gehoor vergt al de aandacht. ‘Dope Beat Rosengarten’ is in conflict met zijn dansbare ritmes en lust naar experiment. Het is uiteindelijk Gernot Tutner (in Graz beter bekend als Henry Bootz) die de algemene sound naar zijn hand draait en ‘Dope Beat Rosengarten’ de stempel techno oplegt – luister maar eens naar die laatste track. De klanken van Elisabeth Schimana zijn daarentegen soms te subtiel of klinken dan weer als vlijmscherpe kettingzagen en prikken dan als harde doorns in je trommelvliezen. Maar wat een plaat. Sjonge!

tekst:
Katrien Schuermans
beeld:
TutnerSchimana_DopeBeatRosengarte
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!