Do Me A Kindness

De eigenzinnige Britse singer-songwriter Steve Adey is zo’n muzikant die diep weggestopt in de marge af en toe opduikt met zeer infrequent verschijnend plaatwerk en daarna weer verdwijnt in mysterieuze afwezigheid. Over zijn in 2012 verschenen tweede album ‘The Tower Of Silence’ deed hij zes jaar. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en verschijnt in plaats van zijn derde album, waar hij naar verluidt al geruime tijd mee bezig is, een coverplaat, opgenomen als afleiding van die andere plaat. Adey is dus wellicht niet ‘s werelds meest geïnspireerde muzikant, maar een fascinerend eigen geluid heeft hij wel en dat maakt dat ‘Do Me A Kindness’ eigenlijk veel coherenter en hechter voelt dan je voor een coveralbum zou verwachten. De melodie van David Bowie‘s ‘Sense Of Doubt’ leidt tot een stotterende krautrockjam, Margaret O’Hara‘s intieme ‘To Cry About’ krijgt een dynamische make over en ‘I Want You’ van Bob Dylan is hier een monotone Suicide-achtige track. Juist als hij dichter bij het origineel blijft, valt het resultaat tegen, zoals zijn versie van Low‘s ‘Murderer’, die probeert de dreiging van het origineel na te doen maar niet vooruit te slepen is. En nummers als ‘Over’ van Portishead en ‘The Devil’ van P.J. Harvey blijken als pudding in elkaar te zakken zodra de stemmen van Beth Gibbons en Harvey worden vervangen door Adey’s wat zeurderige bariton. In ‘How Heavy Is The Days’ zet hij een gedicht van Hermann Hesse op een eigen melodie en een prachtige arrangement, met ijle synths en trillende strijkers, en het resultaat is misschien wel het hoogtepunt van de plaat. Weer een fascinerende, obscure en bij wijlen frustrerende plaat dus, precies zoals ik Adey graag hoor.

tekst:
Benjamin van Vliet
beeld:
SteveAdey_DoMeAKindness
geplaatst:
vr 19 jul 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!