Die Paste, Die Wrong

Gerard Herman is – zowel in zijn beeldend werk als in zijn muziek – niet voor één gat te vangen. Muzikaal put de man zowel uit de rijke Nederlandstalige schlagertraditie (doe jezelf een plezier en Google je een weg naar ‘Leven, Wat Brengt het Leven”, als uit de free jazz (al is het alweer een poos geleden dat we nog iets van ‘s mans ensemble Sheldon Siegel opvingen) en nu komt Herman dus aanzetten met een elektro-akoestische plaat die wel op maat van platenlabel Entr’acte gecomponeerd lijkt. Zijn output mag dan erg divers zijn, humor is alleszins een quasi-constante in Hermans oeuvre. Op ‘Die Paste, Die Wrong’ beperkt de humor zich echter tot titels als ‘Kinkiest Ketchup’ en ‘Fearful Bechamel’. De plaat is opgebouwd uit veertien veelal korte tracks, vaak miniatuurcomposities die zich toespitsen op details in het geluid en kleine ritmeverschuivingen. Mede doordat ze uit korte, behapbare composities bestaat, is ‘Die Paste, Die Wrong’ toegankelijker dan Hermans vorige solowerk als ‘Fêta Justice’. De plaat klinkt tijdloos in de zin dat ze net zo goed dertig jaar geleden had kunnen gemaakt zijn. We horen zowel echo’s van minimal wave en van het simpelste van Lucky Dragons, als van de huis-tuin-en-keukenbeats van John Bender. De plaat laat zich best als een lange trip beluisteren, maar dat neemt niet weg dat er toch een paar hoogtepunten passeren. Zo bijvoorbeeld het op een hypnotiserend-wiegende melodie drijvende en met spacegeluidjes doorweven ‘Nerve-Racking Laissez-Faire’ en de zotte oerwoudklanken van ‘Hard-Disk Justice’. ‘Hush-Hush Breathless’ is dan weer volstrekt abstract, en ‘Kinkiest Ketchup’ klinkt een pak onheilspellender dan de nogal onnozele titel doet vermoeden. Uitstekende plaat, die haar geheimen slechts mondjesmaat prijsgeeft.

tekst:
Stijn Buyst
beeld:
Gerard_Herman_Die_paste_die_wron
geplaatst:
di 8 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!