728x90 MM

Deliverance

De Israëlische Yair Etziony draait al enige tijd mee in de wereld van elektronica en ambient, maar is vooral de afgelopen paar jaar productief geweest.

Met vier albums in 2014 en 2015 (waarvan drie op False Industries en een op Lamour Records) was hij onder zijn eigen naam al zeer actief, terwijl hij met de groep Farthest South in die jaren ook nog een aantal platen op de markt bracht. Maar zijn belangrijkste ‘bijbaan’ zal toch die van labeleigenaar zijn. Met zijn False Industries brengt hij sinds 2009 experimentele elektronica de wereld in en daaronder valt ook zijn jongste eigen album te plaatsen.

Met ‘Deliverance’ brengt Etziony een zestal nummers die bij beluisteren al snel bezit nemen van de geest. Duistere, lage grondtonen fungeren in opener ‘Justice’ al snel als afbakening van de wereld waarin we ons zullen begeven, hoewel op ‘Gesundbrunnen Ghosts’ (geweldige naam) kalme, hoge klanken voorbij komen die voor even een verstilde Japanse tuin in ons hart creëren. Langzaam echter begint dan het gespook, als de moleculen in de lucht beginnen te trillen en de realiteit in tweeën splijt. Op subtiele wijze welteverstaan, want Etziony is geen man van het grote gebaar, maar iemand die ons onvermoed richtingen opstuurt, naar plekken waar we ons eigenlijk best wel thuis voelen, de titel van ‘Unheimlich’ tegensprekend. Hij leidt ons naar de ‘Unterwelt’, waar het ook prima toeven is. Uiteindelijk moet ‘Deliverance’ ons bevrijden en in zekere zin doet de afsluiter dat ook.

Tot de plaat af is, want dan voelen we ons ineens verweesd. Snel terug naar de wereld die Etziony tevoorschijn tovert, want dit is een fijn plaatje vol intrigerende ambient en elektronica.

tekst:
Niels Tubbing
beeld:
Yair_Etziony_Deliverance
geplaatst:
vr 3 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!