728x90 MM

Danbe

In Mali is er meer dan alleen maar griots en blues muzikanten. Ook de moderne Malinees maakt elektronische muziek. Er worden daar momenteel flinke beats geproduceerd die eindelijk onze oren bereiken door de onvermoeibare moeite van het Sahel Sounds label. Super Talent Show is een groep producers, deejays en rappers uit de hoofdstad Bamako. Daar zorgen ze voor de vele wilde straatfeesten en openlucht raves. We hebben het hier over de Balani muziek, een elektronische stijl die ruwweg omschreven kan worden als een hybride vorm tussen hiphop en elektronische gabberbeats in traditionele drumsferen. Verknipte samples van talking drums, balafons en djembe’s zorgen voor lokale kleur. Ze zijn nog eens vermengd met de ritmes van kuduro, coupé décalé, dancehall en zelfs wat trap hiphop. De eerste song knalt erin met een ontploffing; getiteld ‘SIDA’ oftewel Aids en zet direct de krachtige toon van Balani. Het is een ware wervelwind aan beats, ritmes en vocale opzwepingen en ruige danssferen. Stilzitten wordt iedereen onmogelijk gemaakt of men moet echt wel saai of stijf zijn. De tracks die er het meest boven uitsteken zijn ‘SIDA’, ‘Nee’, ‘Soungourouni’, ‘Fassy’, het heerlijk melodieuze ‘Kodo Kuma Sera’ en de bonustrack ‘Koroni Foli’ van de Midnight Ravers als nachtelijke rave. Verschenen op gelimiteerde cassette, of digitaal te kopen. Beslist eentje voor de jaarlijstjes. De titel ‘100% Balani’ van DJ Sandji laat er geen gras over groeien. We krijgen wat hij belooft toegestopt in een fysieke mixtape van gedreven Balani. Op de A kant is de mix minder furieus en meer gericht op lokale popmuziek. Mooi, maar minder spannend. Op de B kant wordt het tempo eventjes flink omhoog geschroefd, al blijft hij trouw aan zijn pad van folklorische pop. Het is een mixtape met genoeg afwisseling voor minder wilde momenten. De derde van deze Sahel selectie is het project Uchronia door labeleigenaar Chris Kirkley en de fotograaf Maciek Pozoga. De insteek van het project begon met de creatie mythologie van de Dogon stam uit Mali en eindigde in de muzikale en visuele creatie van een onbestaand of toekomstig Bamako. De term Uchronia refereert naar een hypothetische en fictieve tijdsperiode. De muziekcompisities zijn allemaal veldopnames met verschillende muzikanten die in versterkte en digitale sferen spelen om het beoogde neolisme te versterken. Van folklore tot pop, Balani en verder, losgeweekt uit de hedendaagse context. Het is een knap concept die de luisteraar meevoert naar een onbestemde tijd. De fictie van vandaag is de mythologie van morgen. Naast de plaat is er ook het fotoboek van Pozoga die eigenlijk samen moeten gaan. Een must voor de fantasierijke kunstverzamelaar. Geen ander label weet de traditionele of moderne facetten van een muziekcultuur in een bepaalde streek zo goed en breed uit te diepen zoals Sahel Sounds dat doet. Elke release is weer een nieuw deel van het verhaal dat we zo trouw volgen, en terecht.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
SupremeTalentShow_Danbe
geplaatst:
zo 18 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!