728x90 MM

Dahkla Sahara Session

Het was alweer even geleden dat we nog iets hoorden van de Sahrawi familieband Group Doueh uit de Westelijke Sahara, in de goede dagen nog gesteund en uitgebracht door het Sublime Frequencies label dat momenteel geen bands meer produceert. Het Franse shitgaze rocktrio Cheveu, grote fans van Group Doueh, trok in 2016 voor twee weken naar de thuishaven Dakhla in de Westelijke Sahara waar ze samen de ‘Dahkla Sahara Session’ opnamen. De tijd was dus zeer kort en het mag dan ook geen wonder heten dat dit geen perfect uitgevoerde plaat is, want rafelrandjes zijn er genoeg. De samenwerking tussen de rockers van Cheveu en de Group Doueh clan loopt niet altijd op gelijke hoogte en in de eerste song ‘Moto Deux Places’, waar de sfeer nogal hobbelig is, is dat duidelijk te horen. Toch is het vervolg beter, zoals in ‘Bord De Mer’ waarin de proclamerende stem van David Lemoine en de instrumentatie van gitaar en keyboard geslaagd met elkaar versmelten. ‘Tout Droit’ is dan direct de klapper van het album en meest geslaagde song qua gezamenlijke sfeer, klank en zang en een lekker pak rammel. ‘Azaouane’ is rock in volle vaart met de geweldige stem van Arbiha Salam, de mater familias. ‘Charaa’, een song van bijna tien minuten, is een bedwelmende Arabische wals met in het midden een uitbarsting die daarna wegdeemstert. ‘Je Penche’ is zeer bizarre electrorock van no wave allure en we weten niet wat ervan te denken. ‘Hamadi’ is de kers op de taart aan het einde van de plaat waar duidelijk te horen is dat de bands goed op elkaar ingespeeld geraakt zijn. We kunnen alleen maar gissen of de volgorde van de songs het opnameproces belichamen, maar zo klinkt het wel. Het eindresultaat is een versplinterde afwisseling tussen geforceerde en oprechte energie.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
Group_Doueh__Cheve_Dahkla_Sahara_Sess
geplaatst:
do 18 jul 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!