Crazy Clown Time

Het moest er ooit van komen natuurlijk, dat gerenommeerd filmmaker David Lynch zich zou wagen aan een muzikaal project. Niet dat hij aan zijn proefstuk toe is. Hij maakte van bij het begin van zijn carrière, met de cultfilm ‘Eraserhead’, meteen duidelijk hoe belangrijk hij muziek vindt voor zijn films. Voor ‘Eraserhead’ schreef hij het nummer ‘In Heaven’, samen met Peter Lovers. Die lijn zette hij sindsdien door. Zo werkte hij geregeld samen met Angelo Badalamenti, die meestal wel carte blanche kreeg, als Lynch de muziek tenminste goed genoeg vond, maar soms schreef Lynch gewoon mee. Net als met de Poolse pianist Marek Zebrowski voor ‘Inland Empire’. En dat is maar een tipje van de sluier. Hij werkte eerder ook al samen met Sparklehorse en Danger Mouse. En hij maakte een plaat met John Neff (‘Blue Bob’) en een met Jocelyn Montgomery (‘Lux Vivens’), twee fascinerende trips in zijn eigengereide wereld. Hij houdt steeds de vinger op de pols, in zijn films, sculpturen, digitaal platform op internet en ook met de muziek die hij wil maken of gebruiken. Dus maakt hij een album, waarop hij zingt en gitaar speelt. Hier en daar roept Lynch bevriende muzikanten op om een handje toe te steken. Veel info hebben we vooralsnog niet, de promo bevat weinig meer dan de titels van de songs, maar we weten wel dat Karen O van Yeah Yeah Yeahs meewerkt aan ‘Pinky’s Dream’. En wat moet je je van deze plaat voorstellen? Wel, wat we van Lynch verwachten: bevreemdende soundscapes, electropopliedjes met een hoek af, een ferme knipoog naar de wave van de jaren 1980 en vooral muziek die zo kan worden gebruikt voor één van zijn films. ‘Crazy Clown Time’ is dus vooral Lynchiaans en past perfect binnen diens alsmaar verder uitbreidende universum.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
DavidLynch_CrazyClownTime
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!