Geluid

Chris Abrahams

Climb

Artiest:Chris Abrahams
Titel:Climb
Label:Vegetable
Distributeur:Waterfront

www.waterfrontrecords.com

Collega (gp) was in GC@137 vol lof over ‘Unfold’ (Ideologic Organ) van het Australische trio The Necks. ‘Climb’ bleef echter ongemoeid op het hoofdkantoor slingeren. Dat konden we niet laten gebeuren, want het is wel een album van Chris Abrahams, de pianist die al decennia mee het mooie weer maakt bij The Necks. Alsof hij nog niet voldoende aan de toetsen heeft met The Necks, brengt hij zo nu en dan een soloplaat uit. ‘Climb’ is inmiddels zijn tiende, en zijn vijfde waarop hij louter en alleen met zijn piano aan de slag gaat. ‘Roller’ en het uitgesponnen ‘The Sleepings And The Drifs’ laten Abrahams meer introspectieve kant aan bod komen. Hij speelt met hoorbaar plezier en laat zijn vingers over de toetsen dansen. Met ‘Overlap’ gaat hij een stap verder, legt hij laagjes op en over elkaar en creëert zodoende een eigenzinnig eerbetoon aan componisten als vroege Philip Glass. Het stuk vormt als het ware de overgang naar het meer experimentele ‘Beach Of Black Stones’, dat minder vloeiend overkomt dan de twee openers. Hij zoekt, probeert, experimenteert en is minder bezig met een zoetgevooisde melodie dan met het vinden van mooie klanken. Abrahams neemt al jarenlang solopianostukken op, en zocht voor deze uitgave het beste op uit zijn collectie, tegelijk lettend op de samenhang van de gekozen fragmenten. Daardoor klinkt ‘Climb’ als een vloeiend geheel en niet als een verzameling losse stukken. De opbouw van rustig ingekeerd pianospel richting experiment (afsluiter ‘Shoreline’), wordt prima opgebouwd en zelfs het minst voor de hand liggende spel klinkt beredeneerd mooi. Abrahams kent natuurlijk zijn instrument, na dertig jaar The Necks, en weet perfect welke klank bij welke toetsaanraking hoort. Toch weet hij ons en zichzelf te verrassen met zijn gevarieerde pianospel dat nergens verontrust maar de luisteraar blij maakt en aandachtig doet luisteren.

Reacties