Clear Sounds B/W Per afetta

Begin 2016 kwam eindelijk de langverwachte set uit met heruitgaven van de elf platen die geluidskunstenaar Harry Bertoia had opgenomen in de schuur waar hij zijn metalen sculpturen bewaarde. Die platen gaven een beeld van de muziek die hij en zijn broer Oreste maakten met de staven en de gongs. De basis van de opnamen werd gevormd door klankonderzoek dat ze uitvoerden met de sculpturen: verschillende speeltechnieken, verschillende plekken waar ze de sculpturen in trilling brachten, verschillende materialen ook. Sommige waren vijf meter hoog. Bertoia nam de klanken op met vier microfoons die aan het plafond hingen, en leerde zichzelf omgaan met de bandrecorder. Zo kon hij, in samenwerking met zijn broer, de opnamen manipuleren, bewerken en stapelen tot composities. De lp’s die in de jaren 1970 uitgebracht werden, waren maar een klein deel van de opnamen die hij in zijn archieven bewaarde. Important Records, het Amerikaanse label dat de heruitgave verzorgde, brengt nu ook stukken uit Bertoia’s archief, op een sublabel dat hier speciaal voor in het leven geroepen is. ‘Clear Sounds B/W Perfetta’ is het eerste album dat erop verschijnt. Net als bij de eerder uitgebrachte stukken krijg je velden van resonantie voorgeschoteld, vol brons blinkende en glanzende sluiers, bellen en stalen stormvlagen. Onder die wereld van metaal komt soms een diep dreunen omhoog, dat sterk genoeg is om de grond te doen splijten. Een vulkanisch klokkenspel, regelrecht uit een witgloeiende hel.

tekst:
René van Peer
beeld:
Harry_Bertoia_Clear_Sounds_bw_Pe
geplaatst:
vr 11 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!