Box

Op Discogs tonen de prijzen wel aan dat er een markt is voor heruitgaven van het werk dat Wolfgang Voigt tussen 1996 en 2000 onder de naam Gas maakte. Vooralsnog zal de behoeftige liefhebber echter nog altijd diep in de buidel moeten tasten: Kompakt brengt drie van de vier albums en de ep ‘Oktember’ nu als boxset uit, met daarin tien plakken vinyl en vier cd’s. Een soort alles-of-niets-deal, dus. Het goede nieuws is dat de geluidskwaliteit van het vinyl er alleen maar op vooruit gegaan kan zijn: de originele, tjokvolle dubbel-lp’s op Mille Plateaux lieten wat dat betreft wel te wensen over. Kompakt spreidt nu elk album over drie platen. Dat ook ‘Oktember’ een herpersing krijgt, is fijn, maar waarom wordt het eerste, titelloze album genegeerd? Krijgen de albums straks ook nog een individuele re-release? En waarom die cd’s erbij? Die waren in 2008 toch al onder de naam ‘Nah Und Fern’ heruitgebracht? Welke marketingstrategie hierachter zit, is kortom een raadsel. Als inspiratie heeft mogelijk de boxset van William Basinski’s ‘Disintegration Loops’ gediend. Beide uitgaven appelleren aan het jagers- en verzamelaarsinstinct van de mens en beide oeuvres spelen in op onze behoefte aan esoterie en metafysica. Net als in de schilderijen van Mark Rothko worden elementaire aspecten van ons waarnemingsvermogen tot in het extreme geabstraheerd en daarmee werelden voorbij de alledaagse gesuggereerd. Basinski is inmiddels al tot de hogere kunstechelons doorgedrongen, met orkestuitvoeringen van zijn werk en tentoonstellingen van zijn video’s in galeries. Nu lijkt het Voigts beurt: zo’n boxset markeert immers een volgende stap in de canonisering van het werk. De behoeften van de consument doen er op dat moment niet meer zo toe. (Voor wie het werk niet kent: alle Gas-albums zijn essentieel luistervoer en ‘Pop’ is het meest toegankelijk.)

tekst:
Maurice Dumont
beeld:
GAS_BOX
geplaatst:
do 8 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!