728x90 MM

[B]One

“Feest der herkenning”, denk je bij de eerste tonen van het eerste nummer op ‘[B]One’, een cd met composities van Tilburger Frank Crijns, als gitarist medeoprichter van Blast, de band die complexiteit en diep doorwrochte nummers liefhad. De snel wisselende maatsoorten en springerige melodieën vol spitse hoeken komen onmiddellijk in de herinnering bovendrijven in dat openingsnummer ‘Tri-’, dat weg heeft van een krachtig samengebalde kijk op Olivier Messiaens ‘Quatuor Pour La Fin Du Temps’. Met piccolo en basklarinet beweegt de muziek zich in uiteen gelegen regionen van het spectrum, terwijl de piano van Pauline Post danst als Stravinsky’s gedoemde lenteoffer. Eenmaal voorbij die notenstroom gaan de stukken steeds andere kanten op. De drie percussionisten op ‘Talas’ bewerken hun trommels zodanig dat melodische lijnen net boven de slagen uit komen, terwijl aangestreken metaal daar van tijd tot tijd hoog overheen fluit. Hoewel rusteloze en abrupte koerswijzigingen het karakter blijven bepalen in de muziek van Crijns, mogen uitvoerders en luisteraars ook op adem komen in passages van serene, sprankelende kalmte. Hij laat zich zelfs een enkele keer verleiden tot swingende ritmes: inderdaad, feest. Rietblazer Edward Capel heeft een aantal jaren deel uitgemaakt van Blast, en is tegenwoordig actief in allerhande bands en los-vaste samenwerkingen, waaronder Vlek en Eddy And The Ethiopians. ‘Now Only The Horns’ heeft hij in z’n eentje gevuld: eigen composities, alles zelf gespeeld (met behulp van elektronische verveelvuldigers (sic) en vervormers). Met saxen en een loopstation creëert hij de ritmes die onder een nummer doorlopen. De muziek doet soms denken aan het werk van Jon Hassell, maar is aanzienlijk warmbloediger. Als Capel een nummer ‘Lovesong’ noemt, is het hem menens, maar zoetsappig wordt die liefdesbetuiging nooit. In ‘Come Closer’ tovert hij je pastelkleurige vergezichten voor, trillende luchtweerspiegelingen, waar doorschijnende lijnen door elkaar kringelen, als rook op een windstille dag. Eén muzikant, één instrument, een hoop inventiviteit. Wederom, feest.

tekst:
René van Peer
geplaatst:
za 15 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!