Musica
Geluid

Various Artists

Belgian New Beat – The Compilation

Artiest:Various Artists
Titel:Belgian New Beat - The Compilation
Label:N.E.W.S


Dertig jaar geleden stond België aan de wieg van een totaal nieuwe variant van elektronische dansmuziek: new beat. Net als in de tijd van de Popcorn sloegen avontuurlijke deejays aan het spelen met de toerentallen van hun vinylplaten. De 45 RPM 12inch ‘Flesh’van A Split-Second uit 1986, een band die balanceerde tussen Electronic Body Music (EBM) en new wave, werd vertraagd afgespeeld op 33+8 en daarmee begon het verhaal van de new beat. Vanaf dan lopen mythe en feiten elkaar voor de voeten. Naargelang de bron werd ‘Flesh’ voor het eerst bewerkt in de Antwerpse platenzaak USA Import en speelde ene Ronny Harmsen (alias Dikke Ronny), deejay van de Antwerpse discotheek Ancienne Belgique, een doorslaggevende rol in de startfase van de beweging. In Gent houden ze het op een andere versie. Zo zou een Franse deejay uit Rijsel in de Gentse discotheek 55 het nummer voor het eerst vertraagd afgespeeld hebben. Het is typerend voor een genre dat tegelijkertijd underground wilde zijn, maar zichzelf al heel snel de vernieling in reed door een tsunami aan rot-commerciële bagger. Hoe dan ook, de epicentra waren de discotheken Balmoral (Gentbrugge), Boccacio (Destelbergen) en Ancienne Belgique. Daar klopte het echte hard van de new beat. Voor ‘Belgian New Beat’ werd gelukkig de essentie bij elkaar gebracht en worden ondingen als ‘The Sound Of C’ van Confetti’s wijselijk genegeerd. De geschiedenis heeft haar rechten en daarom wordt er ook stilgestaan bij new wave (Shriekback, Snowy Red, He Said) en EBM (Nitzer Ebb) want precies daar liggen de wortels van de new beat. De originele new beat borduurde namelijk voort op de ritmes, basklanken en samples van trendsetters zoals Front 242, Fad Gadget en The Neon Judgement. Alleen werd de boel flink vertraagd, waardoor het én dreigend én hypnotiserend werd. Ritmes werden slepend en puur functioneel, de bassen daverend en de vele (vaak seksueel expliciete) samples opzwepend. Accenten uit de acid house maakten het geheel compleet. Stonden op de drie volumes van ‘The Sound Of Belgium’™heel wat ondermaatse nummers, die overigens een pijnlijke illustratie waren van de massaproductie die new beat was geworden, ditmaal staan er voornamelijk degelijke nummers op die een correcte weergave geven van de stroming. Het aantal obligate bijdrages werd enigszins beperkt tot het minimum zodat er meer tijd is voor wat meer vergeten tracks. Uiteraard zijn er overlappingen en staan ‘The Dream’van Acts Of Madmen, Erotic Dissidents met ‘Move Your Ass And Feel The Beat’, ‘Acid Story’ (Dr. Phibes), ‘Fatal Error’ van Fatal Error, 16Bit (‘Where Are You?’), Reese & Santonio (‘Rock To The Beat’) en Amnesia (‘Hysteria (Defcon Mix)’) er bijvoorbeeld op, maar op de rest van deze niet minder dan vier cd’s en zesenvijftig nummers tellende compilatie wordt stilgestaan op de vele andere populaire nummers die werden gedraaid in de hierboven vermelde dancings. Anno vandaag valt op hoe traag al die nummers zijn; voor de meeste huidige clubgangers moet hierop haast niet te dansen zijn. De tand des tijds is bovendien ook hier genadeloos. Niet alles staat vandaag nog recht, maar ‘Unitâ’ van Logic System, Zerocks met ‘You Too (Bonzo Mix)’™of ‘Poison’ van PN’P Feat. Janet Weis bijvoorbeeld hebben nog niets van hun magie verloren. ‘Belgian New Beat’ is daarom in de eerste plaats een handig historisch overzicht voor de nostalgicus die het destijds heeft meegemaakt en een introductie voor de jonge noviet die zich wil verdiepen in dit toch wel eigenaardige Belgische fenomeen.

Reacties