Behind The Counter – Max Richter

De marketingmelder slaat in paniek aan bij het beluisteren van ‘Behind The Counter With Max Richter’, het eerste deel in wat een serieel speeltje moet worden van het Britse label Rough Trade. Een speeltje dat kopers moet wijzen op de catalogus van het label, samengesteld door beroemdheden, mensen van wie het label verwacht dat ze een zekere aantrekkingskracht uitoefenen op een jong publiek. Voor deze eerste duik achter de toonbank mocht componist Max Richter het materiaal kiezen. Veelschrijver Richter combineert een klassiek orkest met elektronica alsof het niets is. Hij heeft gewerkt met Tilda Swinton en Robert Wyatt. Hij schreef de muziek bij een lange rij films, en voor HBO-serie ‘The Leftovers’. Vorig jaar werd muziek van hem gebruikt voor de film ‘Arrival’. Iemand met zo’n hoog en breed profiel: daar hoopt Rough Trade blind op te kunnen varen als het erom gaat minder bekende zaken aan de man te brengen. Ten overvloede zullen ze hem op het hart gedrukt hebben om het toch vooral toegankelijk te houden. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd: Richters eigen muziek kwispelt net zo vriendelijk als een hondje van drie maanden. De muziek op deze drie schijven (van ‘The Unanswered Question’ van Charles Ives, via renaissance en barok naar Low en Mogwai, en stukken van Richter zelf) kabbelt zo de oren in en er zo weer uit. Hooguit klotsen de klanken slaapverwekkend tegen de binnenkant van de schedel. De muziek is niet heel slecht, maar de meer dan twee uur lange opeenvolging van zoetige samenklanken, waarbij geen enkel haartje de kans krijgt weerbarstig op te springen, gaat tegenstaan. Van zoveel suiker krijg je onherroepelijk het zuur. Er zal ongetwijfeld een markt voor zijn, maar mij zul je daar niet aantreffen.

tekst:
Gonzo circus
beeld:
Various_Artists_Behind_The_Counter
geplaatst:
za 12 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!