Atsusaku

We weten zeker dat de enige persoon ter wereld die alle vierhonderd releases van Merzbow bezit, Gonzo (circus) leest, en we hebben hem ooit beloofd om elk album uitsluitend op basis van de muzikale verdiensten te beoordelen. Masami Akita heeft zijn typische metaalafval en effectenpedalensound al jaren geleden ingeruild voor computermanipulaties. Op ‘Atsusaku’ komt hij zo tot een cirkel met de klassieke avant-garde die hem eind jaren 1970 mee inspireerde. Hij bewerkt op deze gelimiteerde lp (300 stuks) geluiden van Gareth Davis, die basklarinet speelt bij onder andere Oiseaux-Tempête. Het bronmateriaal wordt extreem vervormd en samengeperst, en explodeert weer uit de boxen in een woeste orgie van honderden gefragmenteerde geluidspartikels, drones en feedbackloops, waarbij het totaal niet relevant meer is of de basisklank van een klarinet, een luchtalarm of van een verroeste metalen deur afkomstig was. Wat wel opvalt in de klankbehandeling is een steriel geluid dat evengoed ergens in de jaren 1970 gemaakt had kunnen zijn in een kelderstudio van een universiteit, door wetenschappers die brillen met een breed zwart montuur graag combineren met witte stofjassen. De mens die in deze magnetische storm gevangen zit, wordt gesymboliseerd door gemanipuleerd gehuil en tandengeknars. Noise-liefhebbers komen dus nog steeds uitgebreid aan hun trekken, maar we durven ‘Atsusaku’ als avontuurlijke oor-spoeling evengoed aanbevelen aan fans van Karlheinz Stockhausen of Henri Pousseur. Het artwork van Rutger Zuyderveldt (Machinefabriek) brengt onze vermoeide ogen uit evenwicht, en twee plaatkanten lang is onze lamina basilaris hetzelfde lot beschoren. Lang geleden dat we nog eens een plaat beluisterden die ons zijwaarts deed vallen!

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Gareth_Davis__Merz_Atsusaku
geplaatst:
do 20 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!