At The Still Point Of The Turning World

Joana Gama is een klassiek/contemporain geschoolde pianiste die zich niet in hokjes laat zetten; Luis Fernandes een geluidsartiest die alle hoeken en gaten van elektronica verkent. Zet de twee Portugezen bij elkaar –zoals al eerder gebeurde bij ‘Quest’ en ‘Harmonies’– en je weet niet wat je hoort. Een soort sjamanistische drumslag laat de reis van ‘At The Still Point Of The Turning World’ beginnen, waarna zowel het Orquestra de Guimarães, de arrangementen van José Alberto Gomes, elektronica en een variatie aan geluiden uit de piano hun werk doen, in een onnavolgbare wirwar van schitterende en verrassende klanken. De titel van het album komt van een gedicht van T.S. Eliot, ‘Burnt Norton’ uit 1935, dat probeert het wezen van de tijd te vatten. Zo zijn op het album allerlei weerbarstige ritmes te ondergaan die de tijd in stukjes knippen, terwijl meanderende, vloeiende geluiden diezelfde tijd weer doen uitstrekken. Alles beweegt en pulseert, groeit en vergaat, van klein en onopgemerkt tot groots en machtig. Dat klinkt zowel melancholiek als uiterst krachtig, maar steeds als iets onontkoombaars en niet tegen te houden. De soundtrack bij het wel en wee van de ronddraaiende aarde.

tekst:
Arjan van Sorge
beeld:
JoanaGamaLu%C3%ADsFern_AttheStillPointoft
geplaatst:
ma 14 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!