At The Moonshine Park With An Imaginary Orchestra

Music For Eleven Instruments is het project van Siciliaan Salvatore Sultano. Hij is tegelijk muzikant, componist en producer en nam samen met zijn vriend Fabio Trombetta een album op met negen fijnzinnige indiepopnummers die heel orkestraal klinken. Beiden laten de liedjes klinken alsof een immens orkest blazers, strijkers en percussionisten de achtergrondmuziek verzorgen van de dromerige zangmelodieën. Het klinkt allemaal bijzonder luchtig terwijl de muziek eigenlijk behoorlijk complex in elkaar steekt. Het duo inviteerde bovendien een resem gasten om de liedjes zo orkestraal en gedetailleerd mogelijk te laten klinken. En daar hoort ook betoverende zang waarbij nauwelijks valt uit te maken of we te doen hebben met een mannelijke of een vrouwelijke stem. Het album sluimerde al twee jaar rond op het internet, en heeft uiteindelijk alsnog een verdiende fysieke release gekregen. ‘Got No Shadow’ is een cultplaat en tevens het debuut bij een groot label van chanteuse Mary Lou Lord. Indiefolk is haar ding op de amper vijf langspelers die ze heeft gemaakt sinds haar debuut ‘Real’ in 1993. Deze heruitgave betreft haar tweede plaat, die dit jaar zijn twintigste verjaardag mag vieren. Behalve dat de plaat charmante indiefolkliedjes bevat, is vooral het lijstje met medewerkers indrukwekkend. Nick Saloman van Bevis Frond heeft een groot aandeel in het geluid. Nels ClineJon BrionElliott SmithMoney Mark en Roger McGuinn (The Byrds) zijn de bekendste namen. ‘Some Jingle Jangle Morning’ is bijna een furieuze rocker, die duidelijk de aandacht trekt tussen de degelijke indierock en -folk die op de rest van het album prijkt. Het nummer staat mooi halfweg de plaat, wat ons meteen weer bij de les brengt. Wat ervoor en erna komt is ietwat meer ingetogen van aard en vooral op de eerste helft van de plaat staan een paar nummers die net dat ietsje minder zijn. Daar is op de tweede helft van het album geen sprake meer van. ‘Shake Sugaree’, geschreven door Elisabeth Cotten (uitvindster van het naar haar genoemde ‘Cotten picking ‘, en in haar latere carrière werkend met onder meer Mississippi John Hurt) , klinkt suikerzoet, zoals het liedje ook hoort te klinken natuurlijk. Een leuk weerzien Mary Lou Lord.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
MusicForElevenInst_AtTheMoonshinePark
geplaatst:
vr 5 jul 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!