728x90 MM

Artifacts

De Belgische jazzband Black Flower grossiert al jaren in wat we etnische jazz mogen noemen. Zoals ze hun klank zelf omschrijven; heerlijke en toegankelijke 21e-eeuwse Ethiodubjazz, alsof John Zorn de schoenen van Fela Kuti aangetrokken heeft met Mulatu Astatke in het achterhoofd. Het quintet bestaat uit Jon Birdsong (trompet en zeeschelp, jawel) (ex-dEUS en Flat Earth Society), multi-instrumentalist Nathan Daems (diverse windinstrumenten), Wouter Haest (toetsen), Simon Segers (percussie) en Filip Vandebril (bas).’Artifacts’ is inmiddels hun derde album en hiermee dwalen ze wat meer af van het pad van de Ethiopische jazz. We horen zachtmoedige en sensuele Nubische invloeden in de mooie opener ‘Bones’ en zwoele Arabische jazzsferen in ‘Alexandria’. Vervolgens zijn ‘Helios en Victor’ en titelcompositie ‘Artifacts’ doordrenkt van diepe dub met Ethiojazz. Zelfs Griekse rebetika-sferen komen bovendrijven in het verrassende ‘Abeba Zeybekiko’ via stevige saxofoon en orgel, vermengd met dub signatuur. De liefhebbers van Ethiopië hebben vervolgens niks te treuren, want pure Ethiojazz is nog altijd aanwezig in de andere composities in verschillende klankkleuren en sferen zoals ‘Realm And Era’, ‘High Upon The Mountain, High Upon The Hill’, ‘Sound Sacrament’ en ‘Lunar Eclipse’. Een zeer geslaagd en gebalanceerd studioalbum van een band dus die drijft op een sterke livereputatie. Meer zelfs. We durven te stellen: de beste Belgische etnische jazzband van het moment.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
Black_Flower_Artifacts
geplaatst:
zo 18 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!